De Oud-Rotterdammer verdwijnt niet onder de aardappelen


NIEUWERKERK A/D IJSSEL, 20081119 -- De Oud-Rotterdammer groeit tegen de verdrukking in. Het doelgroepgerichte karakter van de krant blijkt een concept voor succes, dat ook adverteerders herkennen. Dit succes is mede te danken aan de enorme populariteit die deze Rotterdamse krant onder de lezers geniet. Recent marktonderzoek toont aan dat de lezers de krant waarderen met een zeer hoog cijfer; 8,77 gemiddeld!

De Oud-Rotterdammer vroeg tijdens het onderzoek 1237 lezers naar de bekendheid van en de waardering voor de krant, naar het leesgedrag en hoe zij met de krant omgaan.
De naamsbekendheid van De Oud-Rotterdammer is in de eerste drie jaar van het bestaan explosief gegroeid. Maar liefst 96,9% van de Rotterdamse vijftigplussers kent de krant en ruim 72% van deze lezers leest de krant elke veertien dagen altijd helemaal. Van alle ondervraagden gaf 69% te kennen dat de krant ook altijd door de partner gelezen wordt. Nóg interessanter is dat 65% van de lezers de krant na lezing niet onder de aardappelen stopt of er de vis in verpakt, maar dat ze hun exemplaar doorsturen naar familie, vrienden of kennissen in binnen- en buitenland. Met een oplage van 120.000 wordt het bereik door al die verzendingen fors vergroot.
Opvallend in het onderzoek is tenslotte dat ruim 55% van de ondervraagden liet weten vaak artikelen te kopen bij bedrijven die in De Oud-Rotterdammer adverteren.

De prachtige cijfers die dit onderzoek laat zien, vormen een bevestiging van de ontwikkeling die De Oud-Rotterdammer in de eerste drie jaar van het bestaan heeft doorgemaakt. In 2005 vanuit het niets gelanceerd door Fred Wallast en binnen een jaar niet meer weg te denken uit de stad en omliggende gemeenten. Met een omvang die in drie jaar verdubbelde, een oplage die met 70% is gegroeid en een advertentieomzet die is verdrievoudigd.
De Oud-Rotterdammer heeft zich hiermee gevestigd als een stabiele speler in het Rotterdamse medialandschap, waarin de krant zich blijft onderscheiden met een zeer eigenwijze aanpak, die de doelgroep sterk waardeert, zoals het onderzoek heeft aangetoond.