Gemeente Rotterdam

Nr. 201
19 november 2008

Nieuwe maatregelen in woonwagenbeleid
Rotterdam treedt steviger op tegen vrijplaatsen woonwagencentra

Alle Rotterdamse woonwagencentra krijgen een maximale omvang van 15 woonwagens. Ook gaat de gemeente woonwagenbewoners actief stimuleren om te kiezen voor een 'gewone' woning. De maatregelen maken deel uit van het geactualiseerde woonwagenbeleid dat gericht is op een volwaardige deelname van woonwagenbewoners aan de Rotterdamse samenleving en een betere beheersbaarheid van woonwagencentra. Wethouder Hamit Karakus (Wonen en Ruimtelijke Ordening): "woonwagencentra ontwikkelen zich steeds vaker tot geïsoleerde woongebieden die bovendien vaak als bedreigend ervaren worden door hun omgeving, maatschappelijke instellingen en overheidsdiensten. Daar willen wij ons niet bij neerleggen. Wij willen niet accepteren dat groepen Rotterdammers worden uitgezonderd, maar ook niet dat zij zichzelf uitzonderen."

Woonwagencentrum De Kievit
De bovengrens van 15 wagens per centrum betekent dat woonwagencentrum De Kievit wordt verkleind. De Kievit bestaat nu uit 40 woonwagens en 6 woningen aan de Ruitenborghstraat. Ten minste 25 woonwagens worden verplaatst naar nieuw te bouwen centra. De verkleinde Kievit sluit beter aan op zijn omgeving en ligt minder geïsoleerd. Het verkleinen van De Kievit begint met het invoeren van een verhuurstop. Vrijkomende standplaatsen en huurwagens worden niet meer verhuurd. Namens de gemeente inventariseert woningcorporatie Woonbron de woonwensen van de bewoners, zoals de wensen voor de locaties en het ontwerp van de nieuwe centra. De uiteindelijke selectie van locaties doet het college in overleg met de deelgemeenten en woningcorporaties. De bouw van de nieuwe centra duurt meerdere jaren. De eerste drie jaar hoeft niemand van De Kievit te verhuizen. De bewoners van De Kievit zijn door wethouder Hamit Karakus (Wonen en Ruimtelijke Ordening) en directeur Woonbron IJsselmonde Ans Theissen ingelicht over het besluit om het centrum te verkleinen.

Normaliseren woonwagenbewoning
Met de gekozen maatregelen geeft het college verdere uitvoering aan het 'normaliseren' van woonwagenbewoning. Kleine wooncentra, zeker als ze gecombineerd worden met 'gewoon' wonen, dragen daar aanzienlijk aan bij. De ervaring - ook elders in het land - leert dat dergelijke centra beter scoren op het terrein van veiligheid en beheersbaarheid. De bewoners hebben doorgaans een hoger opleidingsniveau en een hogere arbeidsparticipatie. Ook nemen zij meer deel aan het maatschappelijke verkeer. Het aantal standplaatsen voor woonwagens blijft 118 voor heel Rotterdam. De jaarlijkse controles van woonwagencentra op onrechtmatigheden door teams van onder andere gemeentelijke diensten en de Belastingsdienst worden voortgezet. De brandveiligheid op woonwagencentra wordt verbeterd. noot voor de redactie/