Brussel, 19 november 2008
Consumentenbescherming: Commissaris Kuneva geeft startschot voor nieuwe
Europese masteropleiding in consumentenzaken
Europees commissaris voor Consumentenbescherming Meglena Kuneva gaf vandaag
officieel het startschot voor de eerste Europese masteropleiding in
consumentenzaken. De opleiding zal een door de EU ondersteund studietraject
zijn dat in 13 Europese steden verspreid over negen lidstaten zal worden
aangeboden: België, Denemarken, Duitsland, Frankrijk, Nederland, Polen,
Roemenië, Spanje en het VK. Het doel is een beroepsopleiding in
consumentenzaken aan te bieden, om opgeleide professionals op de
arbeidsmarkt te brengen die het thema in bedrijven, overheidsinstellingen en
consumentenorganisaties een plaats geven. Er bestond in Europa nog geen
officieel diploma voor en deze nieuwe universitaire master wil die hiaat
vullen. In het studiepakket zitten vakken als consumentenrecht, analyse van
consumentengedrag en -psychologie, economie, marketing,
consumenten-georiënteerde technologie en/of duurzame consumptie. Bedrijven,
overheden en consumentenorganisaties hebben al aangegeven als werkgever in
de opgeleide professionals geïnteresseerd te zijn. De Europese Commissie
heeft actief aan de invulling van het studietraject meegeholpen en verleent
ook haar financiële steun.
Bij de start van de opleiding in de Université de Haute Alsace in
Colmar (Frankrijk) zei Commissaris Kuneva: "Als we kijken naar wat er
zich nu voordoet met de financiële crisis en de stijging van de
prijzen, dan zien we dat consumentenbescherming en consumentenrechten
enorm belangrijk zijn. Ik ben daarom uitermate verheugd dat
consumentenvoorlichting nu een volwaardig deel is van de universitaire
opleiding in Europa."
Waarom een Europese masteropleiding in consumentenzaken?
Consumentenrechten en -welzijn worden almaar belangrijker, vooral
gezien de huidige economische situatie waarin geïnformeerd kiezen
dagelijks voor consumenten echt het verschil maken. Consumenten moeten
als ze in vertrouwen aankopen willen doen in binnen- of buitenland, op
een eenvoudige manier toegang hebben tot duidelijke informatie en
professioneel advies. Ondanks de aanzienlijke interesse en nood bij
werkgevers aan dergelijke specialisten, bestond er tot nu in Europa
geen Europese postuniversitaire opleiding die specifiek aan
consumentenzaken was gewijd. Het nieuwe initiatief, dat universiteiten
van over heel Europa samenbrengt, wil een antwoord bieden op de noden
van zowel consumenten als werkgevers door het aanbieden van een nieuw
soort voortgezette opleiding die inzichten uit een waaier van
klassieke disciplines (zoals recht, marketing en psychologie) wil
combineren, en ook aan consumentenkwesties uit de hele EU aandacht
besteedt.
Welke universiteiten doen mee?
De masteropleiding wordt georganiseerd in 13 steden verspreid over
negen lidstaten. Deze universiteiten zijn opgedeeld in drie consortia
met elk een verschillend specialisatiedomein (een * betekent dat het
om een coördinerende universiteit gaat):
Groep 1: In het vakkenpakket zitten marketing/management,
consumentengeoriënteerde technologie; duurzame consumptie; voeding en
voedselproductie; consumentenstudies; ontwikkeling van
toeleveringsketens
*Technische Universität München (Technische universiteit van München,
Duitsland)
Aarhus Universitet (Universiteit van Aarhus, Denemarken)
Wageningen Universiteit (Nederland)
Szkol/a Gl/ówna Gospodarstwa Wiejskiego (Universiteit voor
biowetenschappen in Warschau, Polen).
Groep 2: In het vakkenpakket zitten consumentengedrag; juridische
kwesties; verhouding bedrijven-consumenten
*Université de Haute Alsace (Universiteit van de Hoge Elzas in
Mulhouse, Frankrijk)
Institut Catholique des Hautes Etudes Commerciales (ICHEC) (Katholiek
instituut voor hogere commerciële studies in Brussel, België)
Academia de Studii Economice (Academie voor economische studies in
Boekarest, Roemenië)
Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego (Economische universiteit
Karol Adamiecki in Katowice, Polen).
Groep 3: In het vakkenpakket zitten economie, marketing, recht en
psychologie
*Universidad de Barcelona (Universiteit van Barcelona, Spanje)
Université de Montpellier (Universiteit van Montpellier, Frankrijk)
Università di Bologna (Universiteit van Bologna, Italië)
Universitatea de Vest din Timisoara (Universiteit van West-Timisoara,
Roemenië)
Brunel University (Universiteit van Brunel, VK)
Wanneer beginnen de lessen en hoe kunnen studenten zich inschrijven?
De nieuwe masteropleiding gaat in de herfst van 2009 van start
(academiejaar 2009-2010). Geïnteresseerde studenten kunnen zich, net
zoals voor andere studies, rechtstreeks bij de universiteit van hun
keuze inschrijven.
Welke vakken zullen er in deze opleiding worden gedoceerd?
Het aanbod is per universiteit verschillend, maar enkele algemene
vakken zijn: juridische kwesties in het consumentenrecht, analyse van
consumentengedrag en -psychologie, economie, marketing,
consumentengeoriënteerde technologie en innovatie, en duurzame
consumptie.
De opleiding duurt twee jaar en er wordt van de studenten gevraagd een
deel ervan aan een partneruniversiteit in een ander EU-land te volgen.
De erkenning van dit diploma in de EU zal in orde worden gebracht voor
de lessen van start gaan.
Waar kunnen afgestudeerden een baan vinden?
Eerdere enquêtes geven aan dat grote bedrijven, overheden en
consumentenorganisaties in de aanwerving van opgeleide
consumentendeskundigen geïnteresseerd zijn. Verder zijn er
mogelijkheden bij kleine en middelgrote ondernemingen (KMO's) in heel
Europa.
Welke steun biedt de EU?
Elk van de 13 universiteiten ontvangt 50 000 euro financiële steun per
jaar voor een periode van drie jaar om de opleiding voor te bereiden
en op te starten. De 260 studiebeurzen die de EU zal uitreiken,
bedragen 3 000 euro per beurs en in totaal 780 000 euro.
Meer informatie: op de website voor consumentenopleiding, van de
Europese Commissie:
http://ec.europa.eu/consumers/cons_info/consumer_diary_en.htm
European Union