Ingezonden persbericht


PERSBERICHT Renswoude, 19 november 2007

Kruidvat onderzoekt Nederlandse Sinterklaastradities

'SINTERKLAAS KAPOENTJE' MEEST GEZONGEN LIED BIJ SCHOENZETTEN

'Sinterklaas Kapoentje' is veruit het meest gezongen lied bij het schoenzetten, een traditie die zich nog altijd in een grote populariteit mag verheugen. Maar drie procent van de ouders verbiedt hun kinderen de schoen te zetten. Ouders kiezen er daarbij voor hun kinderen vaker hun schoen te laten zetten om die vervolgens te vullen met kleine cadeautjes - onder de vijf euro - dan voor het geven van een paar grotere cadeaus. Bij de schoen staan natuurlijk water en de traditionele winterpeen voor het paard. Zeven op de tien kinderen maakt bovendien een tekening voor Sint en Piet. Sint krijgt ook van 70% van de kinderen kattenbelletjes in de vorm van persoonlijke brieven en verlanglijstjes. Dit en meer blijkt uit een landelijk onderzoek dat in opdracht van Kruidvat door PanelWizard is verricht onder ruim 500 gezinnen met kinderen tot en met twaalf jaar. Kruidvat is al jarenlang een van de grootste verkopers van originele schoencadeaus.

Oerhollandse traditie
De intocht van Sinterklaas is voor de meeste ouders hét moment waarop hun kinderen voor het eerst hun schoen mogen zetten. Een traditie die de meeste Nederlandse kinderen met de paplepel is ingegoten. Bijna 6 op de 10 kinderen mogen vóór hun tweede verjaardag hun schoen zetten. Tot en met de avond voor het Sinterklaasfeest mag een ruime meerderheid van de kinderen 3 tot 6 keer hun schoen zetten. Bijna tweevijfde van de kinderen zet hun schoentje het liefst bij de voor- of achterdeur en voor ruim 35 procent is de open haard of kachel favoriet. Bovendien mogen de meeste kinderen ook op andere plaatsen dan thuis hun schoen zetten, zoals op school (50,4 procent), in de supermarkt (46,4 procent) of bij opa en oma (33,8 procent).

Goedkope schoencadeautjes erg populair
71,6 procent van de ouders kiest ervoor hun kinderen vaker hun schoen te laten zetten en dan goedkopere cadeaus te geven. Bijna 8 op de 10 ouders besteden hieraan maximaal vijf euro, 35,6 procent geeft niet meer dan 2,50 euro uit. Speelgoed is zowel onder ouders (94 procent) als kinderen (77,7 procent) nog steeds populair, variërend van (computer)spelletjes (12 procent), (educatief) speelgoed of artikelen die een rage zijn onder leeftijdsgenoten. Bijna 43 procent van de kinderen richt zich op wat andere kinderen vragen voor Sinterklaas. Opvallend is dat strooi- en snoepgoed voor zes van de tien ouders de favoriete cadeaus zijn.

Verpakking als blikvanger
Uit het onderzoek van Kruidvat blijkt ook dat een meerderheid van de ondervraagden het leuker vindt om hun cadeautjes in verschillende soorten pakpapier te krijgen, liefst met felle kleuren. Cadeautjes worden in meerderheid gekocht in de speelgoedwinkel (bijna 80 procent), de supermarkt (ruim 73 procent) en de drogist (bijna 54 procent). 23 procent van de ondervraagden slaat Sinterklaas dit jaar helemaal over.

Originele Sinterklaascadeaus bij Kruidvat
Wie nog nadenkt over een origineel Sinterklaascadeau kan terecht in de Kruidvatwinkels of op de website www.kruidvat.nl/sinterklaas.Op deze speciale website van Kruidvat staan allerlei cadeautips, grappige Sinterklaasweetjes en knutseltips. Bovendien komen ouders hier alles te weten over het maken van een Sinterklaasgedicht en hoe je een surpriseavond organiseert. Kinderen kunnen er leuke spelletjes doen en kleurplaten downloaden.

Over Kruidvat
Kruidvat is met 933 winkels en meer dan 12.000 medewerkers marktleider in de Health- & Beautymarkt in Nederland en België. Kruidvat geeft invulling aan haar motto 'Steeds verrassend, altijd voordelig' door een ruime keuze te bieden uit een voordelig, gevarieerd en hoogwaardig aanbod Health- & Beauty-artikelen, aangevuld met een uitgebreid en verrassend assortiment branchevreemde producten. Elke week bezoeken ruim twee miljoen klanten de winkels van Kruidvat. Kruidvat is onderdeel van de A.S. Watson Group, 's werelds grootste retailer op het gebied van Health & Beauty. Behalve Kruidvat behoren in Nederland ook Trekpleister en Prijsmepper tot A.S. Watson Health & Beauty Benelux.

Noot aan de redactie