Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)



----------
Geldigheidsduur chipabonnement roept vragen op
Houders van NS-Voordeelurenkaarten raken in verwarring over de geldigheidsduur van hun kaart. Op hun chipkaart staat een leesbare 'geldig tot'-datum, maar dat is de houdbaarheidsdatum van het kaartmateriaal. De geldigheidsperiode van het abonnement zit in de chip. Die kun je als reiziger voorlopig alleen bekijken in metrostations in Amsterdam en Rotterdam. Op de automaten van GVB en RET is een NS-abonnement herkenbaar als "onbekend produkt". Via internet (maken van een gebruikersaccount) is de geldigheidsperiode ook te achterhalen.

Niet/wel met 2 chipkaarten reizen!
Een portemonnee met twee chipkaarten bij de kaartlezer houden is vragen om moeilijkheden. Een praktijkproefje in Rotterdam wees dat al snel uit. Als er op de ene kaart reissaldo staat en op de andere een geldig abonnement, kan de kaartlezer toch saldo afboeken. Translink raadt het reizen met twee kaarten dan ook uitdrukkelijk af. Toch weigeren NS en de overige vervoerbedrijven voorlopig hun (jaar)abonnementen op elkaars chipkaart te zetten. De vervoerbedrijven dwingen een aantal van hun vaste klanten dus om met twee chipkaarten te reizen. Zij zetten deze klanten daarmee aan tot onverstandig gedrag, waarvan hun dochteronderneming Translink het risico bij de klant legt.

Kamer steunt afschaffen strippenkaart RET-metro
De Tweede Kamer steunde dinsdagavond in meerderheid het voornemen van staatssecretaris Huizinga om de strippenkaart in de Rotterdamse metro af te schaffen. SP en GroenLinks waren daartegen. Huizinga was verheugd, want anders kan geen ervaring worden opgedaan met een situatie waarin de chipkaart de enige manier van betalen voor het OV is. Roemer (SP) stelde kritische vragen over het aantal keren dat de RET het incheckbedrag van 4 euro afschrijft en een correcte check-uit achterwege blijft. De Kamer vroeg daar al vaker om (evenals ROVER trouwens), maar kreeg ook nu nog geen antwoord. De cijfers zijn toegezegd vóór oud en nieuw.

Adresgegevens van ROVER
Postadres: Postbus 2132
3800 CC Amersfoort
Bezoekadres: Utrechtseweg 59
3818 EA Amersfoort
(maandag t/m vrijdag van 10 tot 17 uur)
Telefoon: 033 - 422 04 50
Ledenadministratie: 033 - 422 04 54
Fax: 033 - 422 04 51