Endemol, FD Mediagroep en NOS in race voor ABN AMRO New Media Award
Tijdens het congres Onder de knop, dat op 19 november wordt gehouden in Spant! Bussum, zal voor de derde achtereenvolgende keer de ABN AMRO New Media Award worden uitgereikt. De drie genomineerden zijn dit jaar Endemol Nederland, de FD Mediagroep en de NOS.
Erwin Blom, destijds hoofd digitaal van de VPRO, was in 2006 de eerste winnaar van de ABN AMRO New Media Award. Vorig jaar ging de onderscheiding naar Bas Verhart, de grote man achter het Amsterdamse Picnic-festival. Met de ABN AMRO New Media Award (AANMA) wordt de initiator onderscheiden van een veelbelovend initiatief of baanbrekende ontwikkeling op het gebied van nieuwe media. Technische innovaties die het veranderende productieproces ondersteunen, innovatieve concepten, crossmediale ideeën of ontwikkelaars van applicaties die producenten ondersteunen of de consument meenemen in deze nieuwe wereld.
Endemol Nederland heeft de nominatie te danken aan de voortdurende digitale (her)exploitatie van content. Zo is een crimekanaal gelanceerd en wordt geparticipeerd in het eigen voetbalkanaal van de Eredivisie en een Comedy-kanaal. Bovendien werd een wekelijks gratis digitaal Goede tijden-magazine geïntroduceerd en staat Endemol aan de basis van de eerste Nederlandse internetsoap voor jongeren, SOUND.
De FD Mediagroep beschikt over een succesvolle combinatie van nieuwsmedia, waarmee een selectieve doelgroep non-stop visueel, auditief en interactief kan worden bereikt. Met een mix van print, radio en online kan de nieuwsconsument op elk gewenst moment van de dag op de hoogte blijven. Het Financieele Dagblad, BNR Nieuwsradio en de internetsites FD.nl en BNR.nl vormen de pijlers van de FD Mediagroep, die voor velen als multimediaal schoolvoorbeeld dient.
De NOS dingt mee dankzij de afdeling Nieuwe Media, waarbinnen nieuwe toepassingen en applicaties worden ontwikkeld op het gebied van mobiel, internet, narrowcasting en interactiviteit. Vooral tijdens de lange sportzomer met onder andere EK voetbal en Olympische Spelen, waarvan veel (video)content beschikbaar werd gesteld via internet en mobiel, bewees de NOS innovatief voorloper te zijn en hadden haar activiteiten relatief veel impact.
Wie de ABN AMRO New Media Award uiteindelijk ontvangt, wordt bepaald door de bezoekers van Onder de knop. De drie genomineerden krijgen de kans zich op 19 november te profileren door middel van een kort filmpje, eventueel gekoppeld aan een ludieke actie. De congresbezoekers kunnen vervolgens via hun mobiele telefoon gratis stemmen op degene die hun voorkeur heeft. Naast de eer en de bijbehorende oorkonde stelt ABN AMRO een zogeheten Turbopakket samen ter waarde van 1000 euro.
Telefoonnummer: 0297 35 1866
Faxnummer: 0297 35 1989
E-mail adres: info@endemol.nl
Endemol Entertainment