Het initiatief van D66 om een digitale kaart te gebruiken als aanvulling op de bestaande manieren om klachten en meldingen aan de gemeente kenbaar te maken, wordt door de gemeente Groningen overgenomen. Sinds afgelopen januari konden inwoners van de stad op de website van D66 terecht om gebreken in de openbare ruimte te melden. Sindsdien zijn er meer dan honderd meldingen gedaan. De meldingen werden geplaatst in een digitale kaart van Groningen zodat gebreken in de stad zichtbaar in beeld kwamen. De meldingen werden wekelijks doorgegeven aan de gemeente ter afhandeling.
Meldingen over het beheer en onderhoud van de openbare ruimte kunnen vanaf 20 november via een digitale kaart op de website (E-loket) van de gemeente Groningen worden doorgegeven aan het Loket Beheer en Verkeer. D66 heeft daarom de applicatie van haar eigen website afgehaald. "Wij zijn in januari gestart met de mogelijkheid gebreken in de openbare ruimte te melden op onze website vanwege het innovatieve karakter van de applicatie. Het is een prachtige manier om samen met bewoners de stad leefbaar te houden. Stadjers krijgen directe invloed doordat ze op een simpele manier gebreken in de stad kunnen melden. De digitale kaart brengt bovendien tekortkomingen transparant en inzichtelijk in beeld. Inwoners kunnen bijvoorbeeld direct zien of de kapotte straatlantaarn in hun straat al is gemeld aan de gemeente. Met deze simpele applicatie kunnen burgers dienen als oren en ogen van de stad. D66 is blij dat de gemeente het nu overneemt zodat de meldingen voortaan rechtstreeks door de gemeente kunnen worden afgehandeld en D66 er niet meer als vertragende schakel tussen zit. Deze tijdwinst zorgt ervoor dat meldingen nog sneller kunnen worden afgehandeld en dat vindt mijn fractie erg belangrijk. Het is ook altijd onze intentie geweest dat de gemeente dit initiatief zou overnemen", aldus van der Wilt, fractievoorzitter D66.