SGP
19 - 11 - 08 | SGP: iedere wijk en dorp een eigen agent SGP: iedere
wijk en dorp een eigen agent
Iedere wijk en ieder dorp moet in principe een eigen agent krijgen.
Dat zei SGP-kamerlid Kees van der Staaij bij de behandeling van de
begroting Binnenlandse Zaken. Nog steeds kampt de politie met
onderbezetting,
hoewel juist een verbetering was beloofd. Vooral op het platteland
zijn er nog tekorten. Verder besteedde de SGP aandacht aan onder meer
de bestrijding van mensenhandel, de positie van de vrijwillige
brandweer en gemeentelijke herindelingen. De SGP wil alleen
herindelingen als die die 'van onderop' worden aangedragen door de
gemeenten zelf.
________________________________________
Begroting Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
C.G. van der Staaij
18 november 2008
Veiligheid en een goed bestuur zijn voor de burgers van groot belang.
De strijd tegen criminaliteit, overlast en verloedering moet
gestreden blijven worden. Dat is een kerntaak van de overheid. De
wijkagent die er is als de burger hem nodig heeft en een
gemeentebestuur dat snel en goed reageert op vragen of wensen van
burgers, wordt zeer hoog gewaardeerd. En terecht. Daar staat
tegenover, dat als het mis gaat, dat een grote bron van frustratie
is. Terecht staan de vermindering van criminaliteit, overlast en
verloedering hoog op de prioriteitenlijst van het kabinet.
Het is niet alleen een zaak van de overheid. Burgers hebben hierin ook
een eigen rol Tegenover burgerrechten staan ook burgerplichten. Wij
zien uit naar de verdere invulling van het handvest burgerschap. Gelet
op de discussie over de onzichtbaarheid van de Grondwet, zal het niet
alleen een uitdaging zijn om tot een gezaghebbende tekst te komen,
maar ook om die overtuigend te communiceren.
In het wetgevingsoverleg hebben we vorige week al uitgebreid
stilgestaan bij de politie. De SGP-fractie maakt zich zorgen over de
onderbezetting van de politie, en daar overheen nog eens de
bezuiniging van 100 miljoen. De basispolitiezorg dreigt te worden
uitgehold. Mijn vraag aan de minister is: hoe wordt nu voorkomen dat
de problemen in belangrijke mate in het landelijk gebied neerslaan?
Wat de SGP betreft zou uiteindelijk in iedere dorp of wijk een eigen
wijkagent beschikbaar moeten zijn. Daar zijn we nu nog ver vandaan.
Zelfs met de norm die het kabinet hanteert, 1 wijkagent op 5000
inwoners, zijn er nog 100-150 agenten meer nodig dan nu aan extra
wijkagenten voor deze kabinetsperiode zijn voorzien.
Het risico is bovendien dat extra wijkagenten precies terecht komen op
de plaatsen waar toch al de nodige agenten zijn, en het landelijk
gebied voortdurend het nakijken heeft als het aankomt de verdeling van
het regiobudget en de verdeling van capaciteit. Te vaak horen wij ook
dat plaatselijke teams op papier er mooi uit zien, maar het in de
praktijk met te weinig agenten moeten doen, omdat vacatures niet
vervuld worden. Wil de minister een evenwichtige spreiding bevorderen?
Bovendien horen wij nu van wijkagenten die effectief maar een paar uur
daadwerkelijk ingezet worden in hun wijk. Aan papieren wijkagenten
hebben we niets. Hoe wordt bereikt dat wijkagenten ook daadwerkelijk
eraan toe komen actief te zijn in hun wijk?
Bij de vervulling van vacatures, niet alleen bij de politie, maar ook
voor ander overheidspersoneel, willen de bewindslieden van
Binnenlandse Zaken stevig inzetten op het aantrekken van meer vrouwen
en allochtonen. Dit beleid moet niet doorschieten. Wij zien niets in
rigide quota. De kwaliteit moet voorop staan. De minister laat een
beetje in het midden of het bij de genoemde aantallen om een plicht of
een streven gaat. Kan de minister bevestigen dat de stellige cijfers
niet als dwingende uitkomst moeten worden opgevat?
Kaderwet prostitutie
Bestrijding van mensenhandel dient blijvend prioriteit te hebben. Het
is treurig dat deze mensonterende praktijken ook verweven blijken te
zijn met legale bordelen. Aangekondigd is dat een kaderwet prostitutie
komt. Laat in ieder geval ook de lokale nuloptie voor alle vormen van
prostitutie daar ondubbelzinnig in geregeld zijn. Wanneer komt dit
wetsvoorstel? Worden ook de actuele ontwikkelingen in de regelgeving
in onder andere Zweden en Engeland betrokken bij de voorbereiding?
Alcohol
Veel overlast gaat gepaard met alcohol. Het is een goede zaak dat er
ook gemeentelijk aandacht wordt besteed aan de âpilspubersâ. BZK
âbekijkt of er ondersteuning kan plaatsvinden voor alle regioâs die
alcoholbeleid willen gaan opzettenâ. Wij zouden graag zien dat die
stimulans er werkelijk komt. Wij dringen ook aan op ook een
daadkrachtige aanpak van hokken en keten. Is daar nu een uniforme lijn
in?
Extra aandacht vraagt de bestrijding van overlast rond oud en nieuw.
Er ligt een helder rapport van de commissie overlast jaarwisseling.
Waarom ligt er nog geen kabinetsreactie hierop? Hoe wordt al met het
oog op de komende jaarwisseling invulling gegeven aan de aanbevelingen
van de commissie?
Brandweer
Veiligheid is ook brandveiligheid. Vorig jaar hebben we een
uitgebreide discussie gehad over de brandweer. De minister heeft toen
zelfs via een nota van wijziging de toezegging gedaan dat ook de
vakvereniging voor brandweervrijwilligers deel kan nemen aan het
overleg over de diverse besluiten over de rechtspositie en de inhoud
van het werk op basis van de Brandweerwet. Hoe gaat dit in de
praktijk? We krijgen berichten dat die toezegging wordt ondergraven.
Graag de inzet van de minister om juist de vrijwilligers ook goed bij
deze belangrijke besluiten te betrekken.
Onze schriftelijke vragen over het afnemen van het aantal
brandweerkazernes zijn niet volledig beantwoord. Op welke manier zet
de minister zich ervoor in om deze ontwikkelingen wel te volgen?
Waarom is niet nagegaan wat de precieze oorzaken zijn van het afnemend
aantal kazernes? De SGP wil graag alsnog een grondig onderzoek.
Het is opvallend dat het aantal ritten dat binnen de opkomsttijd
plaatsvindt in drie jaar tijd fors is afgenomen. Het was toch al een
laag percentage, maar dit gaat wel erg hard terug. Wat gaat de
regering concreet doen om dit om te buigen?
De opheffing van de bedrijfsbrandweer in vijf landmachtcomplexen zorgt
voor een vergroting van de werkdruk voor de brandweer in die regioâs.
Zijn daar goede afspraken over gemaakt? Waarom kunnen betrokkenen niet
met hun opleiding ingezet worden als extra mankracht?
In het regeerakkoord is geregeld dat er geen wettelijke verplichting
komt voor lokale brandweerkorpsen om zich te regionaliseren. De
vrijheid die hier uitgangspunt is, wordt in de praktijk echter
onderuit gehaald doordat de minister uitsluitend inzet op
regiovorming. Hoe zit dit?
Nieuwe bestuurslaag?
Naast Politieregioâs, veiligheidsregioâs wordt op het moment driftig
gediscussieerd over de omgevingsregio: omgevingsdiensten. De SGP is
geen voorstander van een blauwdruk met verplichte omgevingsregioâs.
Maar los daarvan rijst de vraag: wat betekenen deze regioâs samen voor
de inrichting van het binnenlands bestuur? Krijgen we zo niet een
extra bestuurslaag?
Herindelingen
De SGP is tegenstander van opgelegde gemeentelijke herindelingen en
vindt dat dit een proces van onderop moet zijn. Ook het kabinet kiest
gelukkig niet voor Haagse blauwdrukken. De vraag blijft wel hoe het
gaat met initiatieven vanuit provincies, die niet worden gedragen door
de betrokken gemeentebesturen. Hoe gaat het kabinet daarmee om?
Het kabinet heeft besloten de financiële herindelingsbijdrage in het
gemeentefonds te verhogen. Wanneer krijgt dit zijn beslag?
Herindelingen moeten naar onze mening niet met financiële impulsen
worden opgedrongen. Evenmin moeten echter vrijwillige herindelingen
financieel worden afgestraft. Zo wordt dat in de praktijk nogal eens
ervaren, doordat de efficiencykorting als gevolg van de
schaalvergroting er flink in kan hakken.