Gemeente 's-Hertogenbosch

19-11-2008
Tussentijdse evaluatie duurzaam verkeersveilige schoolomgeving

In juni 2006 is de gemeente 's-Hertogenbosch gestart met het project `Duurzaam verkeersveilige schoolomgeving'. Een integrale aanpak, waarbij de school en de gemeente samen aan de verkeersveiligheid bij de school werken. De school geeft inhoud aan de theoretische en praktische verkeerseducatie. De gemeente ondersteunt de scholen hierbij financieel en pakt de fysieke knelpunten in de schoolomgeving aan. Door deelname aan het provinciale project `Brabants Verkeersveiligheidslabel (BVL)' kan de school gecertificeerd worden als verkeersveilige school.

Doel van het project is alle basis- en middelbare scholen in 's-Hertogenbosch in 2010 duurzaam verkeersveilig te hebben. Concreet betekent dat alle scholen in 2010 in het bezit zijn van het Brabants Verkeersveiligheids Label, de knelpunten in de schoolomgeving zijn aangepakt en dat participanten in de aanpak van verkeersonveiligheid hun activiteiten en inspanningen onderling afstemmen. Op basis van de evaluatie zijn een aantal vervolgacties gepland.

Brabants verkeersveiligheidslabel
Van de 61 basisscholen in 's-Hertogenbosch (inclusief dependances) hebben 39 scholen zich inmiddels aangemeld voor deelname aan het BVL-project en zijn er zes scholen die het label hebben gehaald. Elke school bepaalt zelf de termijn waarbinnen de noodzakelijke aanpassingen in het educatieve programma zijn doorgevoerd om in aanmerking te kunnen komen voor het label. Ten opzichte van alle scholen in de hele provincie doen de basisscholen in 's-Hertogenbosch er langer over om het label te halen. Ook maakt niet elke basisschool gebruik van de beschikbare subsidieregeling. Na een enthousiast begin is het voor een aantal scholen moeilijk om voldoende prioriteit te geven aan verkeerseducatie.
Bij de 12 scholen van het voortgezet onderwijs loopt de animo terug. Van de 6 scholen die zich voor deelname hebben aangemeld is er nog maar een enkeling die gebruik maakt van de subsidieregeling en inhoud geeft aan verkeerseducatie. Hoewel de school het label nog niet heeft gehaald valt het Ds Piersoncollege in positieve zin op.

Alle scholen worden gericht benaderd over een actieve deelname aan het BVL-project. Zowel de directies als de ouders worden nadrukkelijk gewezen op de noodzaak én de (financiële) mogelijkheden inhoud te geven aan verkeerseducatie. Ook wordt aan de scholen een netwerkbijeenkomst aangeboden. Voor de scholen van het voorgezet onderwijs komen vanaf 1 januari 2009 ook de kosten van de uren van een verkeerscoördinator in aanmerking voor subsidie.

Knelpunten in de schoolomgeving
Van alle deelnemende basisscholen zijn er 21 actief bezig om de knelpunten in de schoolomgeving in kaart te brengen. Vaak doen scholen dat met hulp van de eigen kinderen. Op basis van die inventarisatie wordt in overleg met de gemeente knelpunten aangepakt. Bij de basisscholen De Troubadour, 't Schrijverke, de Matrix, de Borch, de Rietlanden en EC Hintham zijn op deze wijze maatregelen getroffen, variërend van de aanleg van een kiss-and-ridestrook, uitbreiding van stallingsgelegenheid, aanbrengen van markering en aanleg van een taxistandplaats. Met nog 15 andere scholen is de gemeente in gesprek over de wenselijke maatregelen. Met de scholen van het voortgezet onderwijs wordt een vergelijkbare strategie gevolgd. Zo is in overleg met de school De Rijzert de Hedikhuizerweg heringericht. De scholen zijn positief over de gezamenlijke aanpak van de knelpunten. Vooral de inbreng van de kinderen wordt daarbij gewaardeerd.

Samenwerking
Diverse afdelingen binnen de gemeentelijke organisatie weten elkaar beter dan voorheen te vinden als het gaat over het verkeer in de schoolomgeving. Vooral bij nieuwe schoollocaties speelt de verkeersveiligheid een grotere rol.

Conclusie
Samen met de gemeente zijn tal van scholen bezig met verkeerseducatie én worden knelpunten in de openbare ruimte in de schoolomgeving aangepakt. De aanpak is van betekenis voor de relatie gemeente-burger. De op concrete actie gerichte aanpak werkt motiverend en activerend. Scholen en professionals zijn enthousiast over de concrete inbreng én veranderingen die de gemeente inzet op basis van de voorwaarde dat sprake is van wederzijdse inspanningen in de aanpak van de doelen. De omschreven doelen zijn voor de scholen van het primair onderwijs haalbaar. Na een enthousiast begin van een meerderheid van alle scholen zijn een aantal vervolgacties nodig om ook daadwerkelijk alle scholen te bereiken én het enthousiasme vast te houden.