19-11-2008
Tussentijdse evaluatie duurzaam verkeersveilige schoolomgeving
In juni 2006 is de gemeente 's-Hertogenbosch gestart met het project
`Duurzaam verkeersveilige schoolomgeving'. Een integrale aanpak,
waarbij de school en de gemeente samen aan de verkeersveiligheid bij
de school werken. De school geeft inhoud aan de theoretische en
praktische verkeerseducatie. De gemeente ondersteunt de scholen
hierbij financieel en pakt de fysieke knelpunten in de schoolomgeving
aan. Door deelname aan het provinciale project `Brabants
Verkeersveiligheidslabel (BVL)' kan de school gecertificeerd worden
als verkeersveilige school.
Doel van het project is alle basis- en middelbare scholen in
's-Hertogenbosch in 2010 duurzaam verkeersveilig te hebben. Concreet
betekent dat alle scholen in 2010 in het bezit zijn van het Brabants
Verkeersveiligheids Label, de knelpunten in de schoolomgeving zijn
aangepakt en dat participanten in de aanpak van verkeersonveiligheid
hun activiteiten en inspanningen onderling afstemmen. Op basis van de
evaluatie zijn een aantal vervolgacties gepland.
Brabants verkeersveiligheidslabel
Van de 61 basisscholen in 's-Hertogenbosch (inclusief dependances)
hebben 39 scholen zich inmiddels aangemeld voor deelname aan het
BVL-project en zijn er zes scholen die het label hebben gehaald. Elke
school bepaalt zelf de termijn waarbinnen de noodzakelijke
aanpassingen in het educatieve programma zijn doorgevoerd om in
aanmerking te kunnen komen voor het label. Ten opzichte van alle
scholen in de hele provincie doen de basisscholen in 's-Hertogenbosch
er langer over om het label te halen. Ook maakt niet elke basisschool
gebruik van de beschikbare subsidieregeling. Na een enthousiast begin
is het voor een aantal scholen moeilijk om voldoende prioriteit te
geven aan verkeerseducatie.
Bij de 12 scholen van het voortgezet onderwijs loopt de animo terug.
Van de 6 scholen die zich voor deelname hebben aangemeld is er nog
maar een enkeling die gebruik maakt van de subsidieregeling en inhoud
geeft aan verkeerseducatie. Hoewel de school het label nog niet heeft
gehaald valt het Ds Piersoncollege in positieve zin op.
Alle scholen worden gericht benaderd over een actieve deelname aan het
BVL-project. Zowel de directies als de ouders worden nadrukkelijk
gewezen op de noodzaak én de (financiële) mogelijkheden inhoud te
geven aan verkeerseducatie. Ook wordt aan de scholen een
netwerkbijeenkomst aangeboden. Voor de scholen van het voorgezet
onderwijs komen vanaf 1 januari 2009 ook de kosten van de uren van een
verkeerscoördinator in aanmerking voor subsidie.
Knelpunten in de schoolomgeving
Van alle deelnemende basisscholen zijn er 21 actief bezig om de
knelpunten in de schoolomgeving in kaart te brengen. Vaak doen scholen
dat met hulp van de eigen kinderen. Op basis van die inventarisatie
wordt in overleg met de gemeente knelpunten aangepakt. Bij de
basisscholen De Troubadour, 't Schrijverke, de Matrix, de Borch, de
Rietlanden en EC Hintham zijn op deze wijze maatregelen getroffen,
variërend van de aanleg van een kiss-and-ridestrook, uitbreiding van
stallingsgelegenheid, aanbrengen van markering en aanleg van een
taxistandplaats. Met nog 15 andere scholen is de gemeente in gesprek
over de wenselijke maatregelen. Met de scholen van het voortgezet
onderwijs wordt een vergelijkbare strategie gevolgd. Zo is in overleg
met de school De Rijzert de Hedikhuizerweg heringericht. De scholen
zijn positief over de gezamenlijke aanpak van de knelpunten. Vooral de
inbreng van de kinderen wordt daarbij gewaardeerd.
Samenwerking
Diverse afdelingen binnen de gemeentelijke organisatie weten elkaar
beter dan voorheen te vinden als het gaat over het verkeer in de
schoolomgeving. Vooral bij nieuwe schoollocaties speelt de
verkeersveiligheid een grotere rol.
Conclusie
Samen met de gemeente zijn tal van scholen bezig met verkeerseducatie
én worden knelpunten in de openbare ruimte in de schoolomgeving
aangepakt. De aanpak is van betekenis voor de relatie gemeente-burger.
De op concrete actie gerichte aanpak werkt motiverend en activerend.
Scholen en professionals zijn enthousiast over de concrete inbreng én
veranderingen die de gemeente inzet op basis van de voorwaarde dat
sprake is van wederzijdse inspanningen in de aanpak van de doelen. De
omschreven doelen zijn voor de scholen van het primair onderwijs
haalbaar. Na een enthousiast begin van een meerderheid van alle
scholen zijn een aantal vervolgacties nodig om ook daadwerkelijk alle
scholen te bereiken én het enthousiasme vast te houden.
Gemeente 's-Hertogenbosch