Consumentenbond
---
19 november 2008
Ongezouten kritiek op zoutplan FNLI
De Consumentenbond komt met `ongezouten' kritiek op het Actieplan
Zout, dat woensdag 19 november is gelanceerd door de Federatie
Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI). Uit de belangrijkste
doelstelling - 12% minder zout in 2010 - spreekt geen ambitie.
Bovendien ontbreken concrete doelstellingen per product of
productgroep en het is volstrekt onduidelijk welke bedrijven en
supermarkten wel en niet meedoen.
De Consumentenbond oordeelt dat er bij de FNLI sprake is van
onderschatting van het zoutprobleem. De bond roept fabrikanten op veel
minder zout in hun producten te verwerken. Daarnaast wil de
Consumentenbond duidelijke keuze-informatie voor consumenten. Nu staat
`zout' nauwelijks op de etiketten. Soms wordt wel de hoeveelheid
`natrium' vermeld, maar daar moeten consumenten dan weer een
ingewikkelde rekensom op loslaten.
Opzouten
Te veel zout zorgt voor een hogere bloeddruk, wat op termijn kan
leiden tot een beroerte of hartinfarct. Uit onderzoek blijkt dat
alledaagse levensmiddelen zo veel zout bevatten dat consumenten zich
onmogelijk kunnen houden aan het overheidsadvies van maximaal 6 gram
zout per dag. Begin 2007 zette de Consumentenbond het zoutprobleem op
de kaart door middel van het symposium `Opzouten'.
---