Gemeente Hoorn
Unanieme steun gemeenteraad Hoorn voor bedrijfsplan Museumstoomtram
19 november 2008 - De gemeenteraad van Hoorn heeft op 18 november
unaniem en met veel lof ingestemd met het bedrijfsplan voor de
Museumstoomtram Hoorn-Medemblik. Voor het welslagen van het plan is
ook de financiële steun van de gemeente Medemblik en een financiële
bijdrage van de provincie Noord-Holland nodig.
Als die steun er komt, is de gemeenteraad van Hoorn bereid eenmalig
een bijdrage van 326.000 beschikbaar te stellen. Daarnaast moeten
Hoorn en Medemblik ook structureel een bijdrage in de exploitatie
leveren van gezamenlijk 383.500 per jaar. De gemeenteraad van Hoorn
heeft het Hoornse college opdracht gegeven ook de overige West-Friese
gemeente te benaderen voor een bijdrage in de sanering van de
schulden.
Het plan laat zien dat de stoomtram de potentie heeft om blijvend een
serieuze bijdrage te leveren aan het toeristisch - culturele product
van de regio. Redding van de stoomtram is reëel en haalbaar. Daar is
wel een grote inspanning van de betrokken gemeenten en de provincie
voor nodig. Ook is er een stevige ingreep in de organisatie nodig. De
Museumstoomtram staat achter dit bedrijfsplan.
De basis voor het bedrijfsplan is de koers die de gemeenteraden eerder
als voorwaarde voor hun bijdrage hebben gesteld. Dit betekent dat de
museale activiteiten ten dienste staan van de exploitatie van de
toeristische trein. Het museale karakter blijft behouden, maar de
invulling van het museale wordt bepaald door de mogelijkheden in het
toeristische vervoer. Deze richting was geadviseerd door onafhankelijk
onderzoeksbureau Andersson Advies, omdat dit op de langere termijn het
beste perspectief geeft voor een goede bedrijfsvoering en de
continuïteit van de Museumstoomtram.
Financieel
Er is een eenmalige financiële injectie van 1.228.000 euro nodig van
gemeenten en provincie om de vermogenspositie van de museumstoomtram
weer gezond te maken. De provincie Noord-Holland wordt gevraagd
hiervan 50 procent, 614.000, bij te dragen. Hoorn draagt 25 procent
bij en Medemblik 12 procent. Voor het resterende bedrag (bijna 160.000
euro) worden de overige Westfriese gemeenten, en in het bijzonder
Enkhuizen, gevraagd bij te dragen. Daarnaast zal de BankGiro Loterij
een fors deel van de eerder toegezegde bijdrage van een miljoen
beschikbaar stellen voor de financiële herstructurering.
Verder moeten Hoorn en Medemblik het te verwachten tekort van de
stoomtram voor 2008 voor hun rekening nemen (totaal 343.000 euro) en
de kosten voor invoering van het nieuwe bedrijfsplan (totaal 90.000
euro). Een deel van deze bedragen is al door de raden beschikbaar
gesteld. Vanaf 2009 is een totaalbedrag van 383.500 euro nodig als
jaarlijkse gemeentelijke bijdrage in de exploitatie van de stoomtram.
In het bedrijfsplan wordt ervan uitgegaan dat dit bedrag wordt
opgebracht door Hoorn en Medemblik.