Van consumentenvertrouwen, naar consumentengedrag
19/11/2008 16:14
Research International
Persbericht 19 november 2008
De financiële crisis en de consument: van consumentenvertrouwen naar consumentengedrag
Het consumentenvertrouwen in Nederland vertoont sinds april 2008 een bijna continue daling. Een (voorlopig?) dieptepunt werd bereikt in juli j.l. Na een beperkte opleving tot en met september, zijn we anno oktober 2008 bijna weer teruggezakt naar het juli-dieptepunt.
Research International heeft ter verdieping van het inzicht in het actuele consumentengedrag onder invloed van de financiële crisis zowel kwantitatief onderzoek (n=925 on-line interviews) als kwalitatief onderzoek (18 single interviews + desk research) uitgevoerd onder consumenten om inzicht te krijgen in het bestedingsgedrag en de bestedingsplannen van consumenten.
Klassieke crises en de huidige crisis
De huidige crisis leidt tot een andere volgorde waarin de verschillende bestedingscategorieën worden geraakt dan voorheen:
1.Uitstel van grote aankopen, invloed op spaargedrag, kredieten, en (durables, cons. electronica, auto's, etc) rationalisaties bij verzekeringen en utility-diensten.
2.Levensmiddelensector: switch naar goedkopere, uitstel van grotere aankopen ,aankoopkanalen en B- en huismerken(durables, cons. electronica, auto's, etc)
3.Invloed op spaargedrag, kredieten, en levensmiddelensector: thans nog een rationalisaties bij verzekeringen en beperkte invloed utility-diensten.
De top-3 issues
Welke issues raken de Nederlandse consument? De financiële crisis, grondstoffenschaarste en het milieu zijn de drie issues die de Nederlandse consument het meest raken. Hoewel dit onderzoek tijdens de piek van de financiële crisis plaats vond, blijkt de consument best goed te kunnen relativeren, want de financiële crisis wordt dus niet als het issue gezien dat hem meer bezighoudt dan het milieu en de grondstoffenschaarste.
De kwaliteit van leven
Toch zijn er tekenen van een gepercipieerde vermindering van de kwaliteit van leven over de afgelopen 12 maanden: zo'n 30% geeft aan dat zijn/haar kwaliteit van leven is verslechterd, tegen zo'n 20% dat deze is verbeterd. De helft van de consumenten bespeurde echter nog gen veranderingen.
Voor de komende 12 maanden ziet het beeld er ongeveer hetzelfde uit, maar zijn de verwachtingen iets meer gepolariseerd: zowel het aantal optimisten als het aantal pessimisten stijgt licht. Een indicatie voor toenemende onzekerheid.
Consumentengedrag
Consumenten zijn aanbiedingsgevoeliger geworden. Ze zijn vooral promotie-/aanbiedingen georiënteerd, en (voorlopig) nog minder geneigd van merk en/of aankoopplaats te veranderen.
De merktrouw blijft dus (nog) hoog. De merkbinding verschilt echter per categorie.: bij zuiveltoetjes is deze minder sterk dan bij bijvoorbeeld bier.
Gesteld voor de keuze tussen prijskortingen, cadeaus, spaaracties, enz., kiest men vooral voor prijskortingen.
Finance en utilities: ook hier zijn consumenten op zoek naar besparingen. Bedrijven die hier pro-actief op inspelen, kunnen scoren.
Uit eten is een sector waarop de consument ook bezuinigt: minder vaak, ook hier op zoek naar interessante deals, minder 'after dinner drinks', enz. 'Staying at home is the new going out'.
http://www.research-int.com