ProRail
Persbericht
19-11-2008
Drontermeertunnel verbindt Overijssel en Flevoland
De bouwwerkzaamheden van de Hanzelijn hebben op woensdag 19 november
een mijlpaal bereikt. De Commissaris van de Koningin van Overijssel,
mr. G.J. Jansen, en de Commissaris van de Koningin van Flevoland, de
heer L. Verbeek, hebben de oost- met de westoever van het Drontermeer
met elkaar verbonden. Met hamers timmerden zij het laatste stukje van
de tunnel open waardoor het âOude Landâ en het âNieuwe Landâ met
elkaar werden verbonden. De tunnel onder het Drontermeer wordt de
eerste spoortunnel in Noord Nederland en is onderdeel van de
Hanzelijn: de nieuwe spoorlijn tussen Lelystad en Zwolle.
Nu deze verbinding is gerealiseerd, kan de bouw van de tunnel worden
vervolgd. In de tunnel komen twee sporen te liggen, ieder in een
aparte tunnelbuis. De tunnel is 800 meter lang en ruim 13 meter breed.
De bouwtijd is 36 maanden en de kosten bedragen 50 miljoen euro. Er is
gekozen voor een tunnel om de natuur te sparen. Ook ondervindt de
recreatievaart zo geen hinder van het treinverkeer. Op het diepste
punt ligt het tunneldak ruim 4 meter onder het wateroppervlak. Bij de
tunnel ligt een faunapassage van 25 meter breed zodat dieren in het
Revebos van de ene kant naar de andere kant van het spoor kunnen
komen. Ballast Nedam/GTI legt de tunnel aan in opdracht van ProRail.
17 spoortunnels in Nederland
De tunnel Drontermeer is de eerste spoortunnel in het noorden van het
land en de tiende spoortunnel âonder waterâ. In totaal zijn er nu 17
spoortunnels in het land met een totale lengte van zestig kilometer.
Sinds 2004 is de Betuweroute van vijf tunnels voorzien, de HSL-Zuid
kent vier spoortunnels. De Velsertunnel onder het Noordzeekanaal was
in 1957 de eerste spoortunnel in Nederland.
Hanzelijn
ProRail bouwt een nieuwe spoorlijn tussen Lelystad en Zwolle: de
Hanzelijn. Vanaf december 2012 duurt een treinreis tussen beide steden
dertig minuten. Het noorden en noordoosten van het land komen in
reistijd een kwartier dichter bij de Randstad. Dronten en Kampen
krijgen een nieuw station en station Lelystad wordt uitgebreid. Het
tracé van de Hanzelijn is 50 kilometer en krijgt, behalve een tunnel
onder het Drontermeer, een nieuwe brug over de IJssel tussen Hattem en
Zwolle. De totale kosten voor de aanleg van de Hanzelijn bedragen
één miljard euro.