Gemeente Vlaardingen


Cliënten zijn positief over uitvoering van het Wmo-beleid

19 november 2008

De gemeente Vlaardingen, Maassluis en Schiedam hebben de SGBO gevraagd onderzoek te doen naar de tevredenheid onder de cliënten over de uitvoering van de Wmo. De algemene conclusie is dat de rapportage een positief beeld geeft van de dienstverlening van de ROGplus en dat de tevredenheid t.o.v. 2007 is toegenomen.

De uitkomsten van het onderzoek zijn relevant voor de werkwijze van ROGplus. Door de brede opzet kunnen ze ook gebruikt worden voor de beleidskeuzes die de gemeente zelf maakt en voor de keuzes bij het inzetten van middelen.

Eind 2007 is een eerste tevredenheidonderzoek door middel van een vragenlijst uitgevoerd onder cliënten. Het huidige onderzoek, uitgevoerd in de periode mei-juli 2008, is een verdieping hierop. Hierbij is gerichter gekeken naar de ervaringen van de cliënten. Het onderzoek bestond uit drie onderdelen:

* een schriftelijke enquête onder cliënten,
* huisbezoeken

* een analyse met reeds beschikbare informatie, zoals bezwaarschriften en het eerder uitgevoerde
cliënttevredenheidonderzoek.

Tevreden
Met het responsepercentage van gemiddeld 48% kan het onderzoek als betrouwbaar worden gezien. Uit het onderzoek komen de volgende resultaten met betrekking tot de tevredenheid van de cliënten:

2008 2007 Aanvraagprocedure 7,6 7,4 Hulp bij het huishouden 8,2 8,0 Hulpmiddelen 8,1 7,3 Collectief vervoer 7,8 7,6 Service, onderhoud/levering
hulpmiddelen door leveranciers 7,0 - Tevredenheidscore in Vlaardingen

De cliënten zijn zeer te spreken over de frontoffice-medewerkers van de ROGplus. Zij zijn over het algemeen tevreden over de huishoudelijke hulp, maar trekken niet zo snel aan de bel als er iets niet naar de zin is. Voor het overgrote deel is men tevreden over de herindicaties. Cliënten voelen zich serieus genomen en zijn positief over de toewijzing. Ook de tevredenheid over het collectief vervoer is toegenomen. Aandachtspunten hierbij zijn de wacht- en omrijtijden. Ook moet de terugbelafspraak goed toegepast worden. Als algemene conclusie kunnen we zeggen dat de ondersteuning die het ROGplus namens de gemeenten biedt, een belangrijke bijdrage levert aan het kunnen participeren van cliënten in de samenleving.

Wat kan beter?
Ook bracht het rapport een aantal aandacht- en verbeterpunten naar voren:

1. Cliënten hebben behoefte aan informatie over collectieve/bredere Wmo-voorzieningen en bijvoorbeeld mantelzorgondersteuning.
2. Schriftelijke informatie over voorzieningen wordt door een bepaalde categorie cliënten niet of nauwelijks begrepen. Telefonische of persoonlijke informatie komt beter over.
3. De wijze van innen van de eigen bijdragen door de CAK levert onduidelijkheid op.

4. PGB-houders hebben behoefte aan een makkelijkere manier van verantwoording en informatie hierover.

5. Cliënten geven aan dat ze verwachten dat er (meer) uitwisseling van informatie plaatsvindt tussen de leveranciers van hulpmiddelen en ROG+.

6. 21% van de cliënten vindt de levertijd na toewijzing te lang.
7. Cliënten zijn weinig bekend met de Wmo-raad (in Vlaardingen slechts 16%).

8. Er is een groep cliënten die buiten de boot valt, eenzaam is en weinig afleiding heeft. Huisbezoek wordt door deze groep erg gewaardeerd.

Hoe nu verder?
De genoemde aandachts-/verbeterpunten zullen door de ROGplus en gemeente Vlaardingen zelf worden opgepakt. Zo wordt bijvoorbeeld al specifiek gewerkt aan de bekendheid van het Vlaardingse Wmo-loket (als onderdeel van het loket Welzijn en Zorg). Verwacht wordt dat hierdoor de informatievoorziening aan cliënten zal verbeteren. Daarnaast wordt er gewerkt aan een intensivering van huisbezoeken aan cliënten. Dit onderzoek wordt ook meegenomen in de Wmo brede evaluatie die binnenkort aan de gemeenteraad van Vlaardingen wordt aangeboden (na behandeling in de Raadswerkgroep Wmo).