Gemeente Bernheze
Nieuwe monumentencommissie
Van links naar rechts: H. Pennings, H. Günther, D. Huntjens-Mannem, J.
v.d. Linden, E. Daandels, J. Vellekoop, I. Maaijwee, N. Hopstaken, F.
Zuijlen
Per 1 januari 2009 verandert de Monumentenwet. Dit betekent onder
andere dat gemeenten niet meer verplicht zijn advies te vragen aan de
rijksoverheid bij vergunningsprocedures voor rijksmonumenten.
Voorwaarde is wel dat de gemeentelijke monumentencommissie deskundig
en onafhankelijk is. Dat de commissieleden onafhankelijk moeten zijn
betekent dat er geen leden van het college van burgemeester en
wethouders of de gemeenteraad in mogen zitten.
Het college van burgemeester en wethouders heeft in zijn vergadering
van 14 oktober 2008 een aantal nieuwe leden van de monumentencommissie
benoemd, waaronder een nieuwe voorzitter.
Tijdens de laatste vergadering heeft portefeuillehouder
monumentenzorg, wethouder Eric Daandels, afscheid genomen als
voorzitter van de monumentencommissie. De heer Jan Vellekoop uit
Nuenen heeft het stokje van de heer Daandels overgenomen. Naast de
heer Vellekoop verwelkomde de commissie mevrouw Ingrid Maaijwee en
mevrouw Denise Huntjens-Mannem als nieuwe leden.
In de commissie zijn nu de volgende deskundigheden vertegenwoordigd:
restauratiearchitectuur, architectuurgeschiedenis, welstand,
stedenbouw en kennis van lokale geschiedenis. De monumentencommissie
adviseert het college van burgemeester en wethouders op verzoek of uit
eigen beweging over alle zaken die betrekking hebben op monumenten
(gemeentelijke monumenten en rijksmonumenten) in de gemeente en op het
culturele erfgoed van Bernheze in de breedste zin van het woord. In de
praktijk betekent dit dat de adviezen met name betrekking hebben op
restauratie-/wijzigingsplannen voor rijksmonumenten en gemeentelijke
monumenten. Monumenteigenaren en eigenaren van beeldbepalende panden
kunnen in de schetsfase hun plan ter advisering aan de commissie
voorleggen. De monumentencommissie vergadert één keer in de maand op
maandagavond om 19.00 uur. De vergaderingen zijn openbaar.
Adresgegevens
Bezoekadres: De Misse 6,
5384 BZ Heesch
Postadres: Postbus 19,
5384 ZG Heesch
gemeente@bernheze.org
Tel. (0412) 45 88 88
Fax (0412) 45 46 35
kijk eens bij:
WOZ-loket