Gemeente Lelystad

Lelystad pakt discriminatiebeleving in de horeca aan

Lelystad gaat het Bureau Gelijke Behandeling Flevoland (voorheen het Anti Discriminatiebureau Flevoland) inschakelen om de discriminatiebeleving van jongeren in de horeca te verminderen.

Het college van de gemeente Lelystad gaat het bureau opdracht geven de aanbevelingen uit te voeren die dit bureau hierover heeft gedaan.

Uitkomst jongerenenquête

Veel jongeren vinden dat regelmatig wordt gediscrimineerd bij de ingang van een aantal horecagelegenheden in Lelystad. Dat was de uitkomst van een jongerenenquête die de gemeente Lelystad eerder dit jaar 2008 heeft gehouden De gemeente heeft half februari bijna 1.000 jongeren naar hun mening gevraagd over het deurbeleid van de Lelystadse horeca. De gemeente was geïnteresseerd in de ervaringen van jongeren met betrekking tot de toegankelijkheid van de horeca in Lelystad.

Een op de zes jongeren wordt wel eens toegang geweigerd

Uit de enquête kwam naar voren dat van de jongeren die wekelijks uitgaan in Lelystad één op de zes wel eens aan de toegang wordt geweigerd. Volgens de jongeren was leeftijd de meest voorkomende reden om iemand de toegang te ontzeggen, gevolgd door invloed van alcohol of drugs en storend gedrag. De meeste jongeren beschouwen deze drie redenen ook als legitieme gronden om iemand de toegang te weigeren. Verder werd er volgens de jongeren ook op niet-legitieme criteria de toegang geweigerd, zoals: geslacht, huidskleur, afkomst, seksuele voorkeur en het hebben van een handicap.

Transparant deurbeleid

Het Bureau Gelijke Behandeling Flevoland gaat op verzoek van de gemeente verder onderzoeken hoe de transparantie van het deurbeleid verbeterd kan worden en er meer zicht kan komen op terechte dan wel onterechte deurweigering. Jongeren hebben zelf al adviezen gegeven als meer regelgeving en handhaving ter voorkoming van discriminatie en meer controle en toezicht ter verbetering van de veiligheid.

Wat gebeurt er met bestaande klachten?

Het Bureau Gelijke Behandeling gaat in gesprek met de jongeren die zich hiervoor via de enquête hebben aangemeld en arrangeert tevens een vervolggesprek met horeca en politie. Naar aanleiding van het gesprek van het Bureau Gelijke Behandeling kunnen de jongeren aangifte doen van vermeende ongelijke behandeling bij politie Flevoland.

Wat doet de gemeente Lelystad om discriminatie in de toekomst te voorkomen?

Om het deurbeleid in Lelystad te veranderen gaat het Bureau Gelijke Behandeling in gesprek met de Lelystadse horecaondernemingen en adviseert daarbij een keuze te maken uit de Top 40 huisregels. De gekozen regels zouden aan alle toegangsdeuren en op de eigen website zichtbaar gemaakt kunnen worden.

Om te komen tot een goede beoordeling door portiers biedt het Bureau Gelijke Behandeling in samenwerking met Koninklijke Horeca Nederland een specifieke training aan de portiers. Ook zorgt het bureau voor een plan van aanpak over voorlichting voor politiefunctionarissen.

SMS-alert

Naar jongeren toe wordt door het Bureau Gelijke Behandeling samen met 3D en horecaondernemers uitleg gegeven over de huisregels en de nieuwe werkwijze. Ook wordt het gebruik van SMS-alert geïntroduceerd. Jongeren die menen onterecht te worden geweigerd kunnen ter plekke een SMS versturen, waarbij Het Bureau Gelijke Behandeling Flevoland de garantie biedt dat binnen 10 dagen een gesprek plaatsvindt tussen jongere en horecaondernemer. Hierbij wordt de jongere indien gewenst ondersteund door het Bureau Gelijke Behandeling of geadviseerd aangifte te doen bij de politie.

Inzet politie

Ook de politie Flevoland zet zich in. Zo zal zij meer repressief optreden op discriminatiefeiten en werken aan het vergroten van bereidheid om aangifte te doen.

Onderhoud nieuwe situatie en verbetering communicatie

De gemeente Lelystad streeft ernaar om de jongerenenquête met betrekking tot discriminatiebeleving eenmaal per twee jaar te herhalen en jaarlijks een evaluatiegesprek te organiseren waarbij de betrokken partijen (gemeente, horeca, politie, OM, het Bureau Gelijke Behandeling Flevoland en jongeren) de gekozen aanpak bespreken en beoordelen of ze adequaat is voor de omvang van de problematiek.
---