Gemeente Haaksbergen
Administratieve rompslomp moet minder
19-11-2008 Administratieve rompslomp moet minder
`Goed Geregeld!' Onder dat motto werkt de gemeente Haaksbergen aan
verminderen en vereenvoudigen van vrijwel alle gemeentelijke
regels en procedures. Het moet allemaal wat gemakkelijker en
begrijpelijker worden, zodat iedereen bij de gemeente uiteindelijk
minder tijd kwijt is met het invullen van formulieren of het
doorlopen van bepaalde procedures. De administratieve rompslomp
voor burgers en bedrijven moet hierdoor aan het eind van het
volgend jaar al met tenminste een kwart zijn teruggebracht.
Op allerlei fronten werkt een aantal medewerkers van de gemeente
via een projectgroep aan de doelstellingen van `Goed Geregeld!'.
Zo is in het afgelopen jaar de Algemene plaatselijke verordening
vernieuwd, waarbij gelijktijdig een aantal vergunningen zijn
afgeschaft. Zo is er geen inritvergunning meer nodig en hoeft er
ook geen vergunning meer te worden aangevraagd voor
straatmuzikanten en buurtfeesten (een buurtfeest moet overigens
wel even worden gemeld bij de gemeente).
Ook is dit jaar een flinke schoonmaak gehouden onder de
gemeentelijke verordeningen en beleidsregels. Verschillende
daarvan konden worden ingetrokken. Het totaal aantal gemeentelijke
verordeningen en andere regelingen kon worden teruggebracht tot
120.
Er wordt nu aan gewerkt om al die 120 gemeentelijke verordeningen
en beleidsregels digitaal beschikbaar te hebben. Voor 1 mei van
het volgend jaar moeten ze allemaal op internet staan, zodat
iedereen vanaf dat moment een bepaalde gemeentelijke regeling kan
raadplegen op het moment dat hij of zij die nodig heeft.
Meest voorkomende producten
Gelijktijdig wordt gewerkt aan het vereenvoudigen van de
gemeentelijke verordeningen en `producten'. De nadruk ligt eerst
vooral op het doorlichten van de meest voorkomende gemeentelijke
producten, zoals bouwvergunningen, rioolaansluitingen,
verhuisaangiften, uittreksels en aangiften voor de
hondenbelasting. Voor elk van die gemeentelijke `producten' gaat
de gemeente na of en hoe het mogelijk is om het voor een bedrijf
of een burger bij het aanvragen gemakkelijker kan worden gemaakt.
Ook alle aanvraagformulieren worden onder de loep genomen,
voorzover mogelijk begrijpelijker gemaakt en uiteindelijk allemaal
digitaal via de gemeentelijke internetsite beschikbaar gesteld.
Ook de inhoud van de gemeentelijke verordeningen en beleidsregels
wordt uiteindelijk doorgelicht. "Ook die moet begrijpelijker",
vindt de gemeente. Nieuwe regels moeten sowieso aan de
uitgangspunten van `Goed Geregeld' voldoen: helder, sober,
doeltreffend en goed te handhaven.
Suggesties voor vereenvoudiging regels of procedures?
Ongetwijfeld zal iemand die voor een bepaalde aanvraag met de
gemeente in aanraking kwamen, wel eens gedacht hebben: "Kan dat
niet eenvoudiger?". En misschien heeft iemand wel eens een
formulier van de gemeente gehad die hij of zij te moeilijk of te
ingewikkeld vond.
Inwoners die zo'n ervaring hebben gehad of suggesties hebben voor
vereenvoudiging van een bepaalde procedure kunnen dat melden.
Ongetwijfeld kan de gemeente die suggesties betrekken bij de
verdere vereenvoudiging van de gemeentelijke regelgeving.
Suggesties kunnen worden gedaan met een brief aan de gemeente
Haaksbergen, t.a.v. project `Goed Geregeld' (postbus 102, 7480 AC
Haaksbergen) of met een e-mail aan gemeente@haaksbergen.nl met als
onderwerp `Goed Geregeld'.