Stylist Maik de Boer overvalt leaserijders namens Opel
(11/19/2008)
Bijna de helft van de Nederlandse leaserijders vindt het belangrijk om
een hypermoderne auto te hebben, zo blijkt uit onderzoek uitgevoerd
door Opel. Maar leaserijders blijken ook echte gewoontedieren. 40%
zegt weer voor hetzelfde merk te kiezen als ze een nieuwe auto mogen
uitkiezen.
Met een ludieke actie wil Opel de Nederlandse leaserijder uit de
dagelijkse sleur helpen ontsnappen en laten nadenken over het
routinegedrag. Zo stond op drukbezochte plaatsen langs de Nederlandse
snelwegen een Insignia klaar om leaserijders te verleiden tot een
overstap. Ter plekke kon men direct switchen van de eigen auto naar de
kersverse Auto van het Jaar 2009. Maar Opel ging nog verder. Een
aantal leaserijders werd na hun proefrit in de Insignia overvallen
door de bekende stylist Maik de Boer, die hun switch compleet maakte
met een make-over.
Leaserijder is gewoontedier
Ruim 70% van de Nederlandse leaserijders maakt voor het werk nooit
gebruik van het openbaar vervoer. De belangrijkste redenen zijn
tijdsverlies en inflexibiliteit. De belangrijkste reden om wél met
het OV te gaan, is dat sommige plekken op die manier beter bereikbaar
zijn.
Ruim 60% van de respondenten geeft aan tegenwoordig meer flexibel te
werken dan vroeger. Ook worden er vaker afspraken gemaakt langs de
snelweg of buiten de Randstad en wordt er vaak buiten de reguliere
werktijden gewerkt en gereisd. Maar de leaserijder is ook een
gewoontedier; dat blijkt bijvoorbeeld uit de merkkeuze van de
lease-auto, de radiokeuze en een aantal dagelijkse rituelen. Dit
blijkt uit onderzoek in opdracht van Opel onder bijna 1200
leaserijders. Deze toetsing naar de veranderingsbereidheid van
leaserijders doet Opel ter gelegenheid van de introductie van de Opel
Insignia, Auto van het Jaar 2009.
Het lijkt alsof veel leaserijders erg zijn gehecht aan hun routines.
Slechts 16% heeft meegedaan aan de filevrije dag die op 9 oktober werd
gehouden, terwijl het grootste deel wel op de hoogte was van het
initiatief. Ook bij de keuze voor een nieuwe leaseauto blijft de
zakelijk rijder vaak trouw aan het merk waar hij of zij nu al in
rijdt.
De ondervraagde leaserijders staan wekelijks gemiddeld 2,5 uur in de
file. Nagenoeg alle leaserijders ergeren zich in de file. De
belangrijkste file-ergernissen zijn bestuurders die over de
vluchtstrook passeren (41%), bestuurders die van baan blijven wisselen
(34%) en het feit dat men in een kijkersfile staat (34%). Van de
ondervraagden zegt 27% het eigen gedrag aan te willen gaan passen om
files tegen te gaan; 57% zegt dit al te doen en 16% wil het eigen
gedrag niet aanpassen. Volgens de respondenten ligt de oplossing van
de files voornamelijk in meer thuiswerken en meer asfalt. Slechts drie
procent denkt dat hogere belastingen de files kunnen oplossen.
Hetzelfde merk
Bijna de helft van de respondenten vindt het belangrijk om een
hypermoderne auto te hebben, vooral omdat âze er zelf in moeten
rijdenâ of omdat het belangrijk is voor hun functie. De opties, de
uitrusting, het merk en de hoogte van de bijtelling zijn belangrijke
aspecten bij de keuze voor een leaseauto, maar de uitstraling van het
model blijkt veruit het belangrijkst. Verder is ook het huidige merk
een belangrijke factor bij de keuze voor een nieuwe leaseauto; 40%
zegt weer voor het huidige merk te kiezen wanneer ze een nieuwe
leaseauto mogen uitzoeken. In bijna een op de vier gevallen heeft de
leaserijder echter niet zelf zijn of haar auto uitgekozen maar heeft
bijvoorbeeld de baas of een collega dat (al) gedaan.
Mannen gaan voor opties; vrouwen voor zekerheid
Slechts 15% van de leaserijders is vrouw. Opvallend is dat vrouwen
vaker kiezen voor veiligheidsaspecten in plaats van innovatieve
snufjes bij de keuze van een leaseauto. Bij de keuze voor een
leaseauto geven mannen vaker de voorkeur aan interessante opties,
terwijl vrouwen vaker merktrouw zijn. Verder geven vrouwen meer dan
mannen aan dat hun leaseauto is uitgezocht door hun baas of partner.
Hetzelfde radiostation
Bijna driekwart van de leaserijders luistert onderweg dagelijks naar
hetzelfde radiostation. BNR is met 22% de meest populaire zender onder
zakelijk rijdend Nederland. Daarna volgen Radio 538, Radio 1 en 3FM.
Slechts 8% luistert naar eigen muziek van cd of mp3 en voor 14%
verschilt de keus voor een radiozender van dag tot dag.
Opmerkelijk:
* 44% luncht voornamelijk met van thuis meegenomen boterhammen, 5%
luncht meestal bij een tankstation;
* 10% vindt de eigen leaseauto niet nodig voor het werk, maar kreeg
de auto als onderdeel van de arbeidsvoorwaarden;
* 24% ergert zich na een file omdat ze niet weten waarom de file er
was;
* 6% deed niet mee aan de filevrije dag omdat ze verwachtten dat er
minder verkeer op de weg zou zijn;
* 16% van de ondervraagde leaserijders maakt gebruik van mobiel
internet.
AutoRai