Brussel, 18 november 2008
Concentraties: Commissie zet licht op groen voor joint venture DP World,
Conti 7 en Rickmers voor breakbulk terminaldiensten in haven van Antwerpen
De Europese Commissie heeft toestemming gegeven voor de oprichting van een
joint venture van DP World (Dubai) en de rederijen Conti 7 (België) en
Rickmers (Duitsland). De joint venture die DP World Breakbulk zal gaan
heten, neemt de bestaande activiteiten van DP World op het gebied van
breakbulk terminaldiensten in de haven van Antwerpen (België) over.
Breakbulk is vracht die niet geschikt is voor bulk- of containervervoer,
maar vaak op pallets wordt gestapeld. Na toetsing aan de
EU-concentratieverordening kwam de Commissie tot de conclusie dat de
transactie de daadwerkelijke mededinging binnen de Europese Economische
Ruimte (EER) (of een wezenlijk deel daarvan) niet significant zal
belemmeren.
DP World (het vroegere P&O Ports Europe) is een onderdeel van Dubai
World, dat eigendom is van het Emiraat Dubai. DP World is actief op
het gebied van het laden en lossen van schepen en aanverwante
activiteiten, zoals het transport via weg, water en spoor,
goederenopslag, containerreparatie en -opslag. DP World zal haar
breakbulk terminaldiensten in de haven van Antwerpen inbrengen in de
joint venture.
Conti 7 maakt deel uit van de Conti-groep, die wereldwijd
zeevervoerdiensten aanbiedt.
Rickmers is een rederij die ook actief is op het gebied van
scheepsmanagement. Zij is mede-eigenaar van een breakbulk terminal in
de haven van Hamburg (Duitsland).
De nieuwe joint venture DP World Breakbulk zal in de haven van
Antwerpen (België) breakbulk terminaldiensten gaan aanbieden.
Uit het onderzoek van de Commissie is gebleken dat de voorgenomen
transactie niet zou leiden tot een stijging van de marktaandelen op
het gebied van breakbulk terminaldiensten in de haven van Antwerpen.
DP World brengt namelijk haar bestaande activiteiten in de joint
venture in, terwijl Conti 7 noch Rickmers op dit gebied actief zijn.
Op een ruimere geografische markt zou de transactie slechts een
geringe stijging van de marktaandelen met zich brengen, wegens de
activiteiten van Rickmers in de haven van Hamburg. De Commissie
concludeerde derhalve dat de transactie geen mededingingsbezwaren doet
rijzen als gevolg van horizontale of verticale banden tussen de
activiteiten van de partijen.
Meer informatie over deze zaak is te vinden op:
http://ec.europa.eu/comm/competition/mergers/cases/index/m101.html#m_5
093
European Union