Vakpersbericht
Droogtechnologie TNO levert met minder energie betere kwaliteit
18 november 2008 - TNO heeft samen met diverse bedrijven een
adsorptiedroger ontwikkeld om het vocht uit, onder andere,
voedingsmiddelen te verwijderen. De adsorptiedroger zorgt voor een
forse verlaging van het energieverbruik, behoud van functionele
eigenschappen als geur, smaak en kleur van de voedingsmiddelen, en
leidt tot capaciteitsverhoging van bestaande drogers. Het verwijderen
van water uit voedingsmiddelen is een van de meest intensieve
bewerkingsstappen in de voedingsmiddelenindustrie. De warme, vochtige
en zuurstofrijke omgeving waarin dit gebeurt, maakt levensmiddelen
gevoelig voor ongewenste productveranderingen.
Op vrijdag 14 november is de pilot-installatie bij Friesland Foods
Kievit geplaatst. Kievit is gespecialiseerd in bijzondere
voedingsingrediënten. De pilot-installatie wordt aangesloten op een
bestaande installatie, waarmee temperatuur- en oxidatiegevoelige
producten worden gemaakt. In februari 2009 wordt de pilot-installatie
vervoerd naar Unifine, producent van kruiden als peper en nootmuskaat.
De pilot-installatie zal bij Unifine drooglucht recirculeren, waardoor
kostbare geur- en smaakstoffen in de kruiden behouden blijven.
Werking adsorptiedroger
De adsorptiedroger conditioneert de uit de omgeving aangezogen
drooglucht met een variërend vochtgehalte tot drooglucht met een
absoluut constant vochtgehalte en constante temperatuur. Dit verbetert
de drogercapaciteit en de productopbrengst.
Omdat in het adsorptieproces energie uit de warme vochtige lucht kan
worden hergebruikt, daalt tevens het energieverbruik. Het vocht wordt
niet meer afgevoerd in de bekende witte waterdamppluimen, maar als
vloeibaar water.
Partners
De ontwikkeling van de absorptiedroger is in 2003 begonnen als
EET-onderzoeksproject van TNO met HB Drying Systems, Hosokawa, Kievit
(Friesland Foods), Unifine en Wageningen Universiteit. Het is een
typisch voorbeeld van een EET-project waar de grote risico's van
langdurige en kostbare innovatieprocessen door verschillende
marktpartijen en onderzoeksinstellingen worden gedeeld.