Audi-modellen communiceren merkoverstijgend
(11/18/2008)
Audi heeft samen met andere Europese autofabrikanten op een Duits
testcircuit laten zien wat de mogelijkheden zijn van autoâs die
onderling met elkaar communiceren. De demonstratie, die plaatsvond in
het kader van het tweede CAR2CAR-forum, toont aan dat er veel winst is
te halen als het gaat om de veiligheid en de efficiency van het
wegverkeer.
Communicatie van auto's onderling kan in combinatie met communicatie
tussen voertuig en infrastructuur de efficiency en de veiligheid van
het verkeer verder verbeteren. Het systeem helpt en waarschuwt de
bestuurder bij (mogelijk) gevaarlijke situaties. Zo kan het
waarschuwen voor een glad wegdek, de aanwezigheid van een auto met
pech of een (onverwachte) file. Een voorwaarde voor het optimaal
functioneren van CAR2CAR-communication is de komst van een technische
standaard waaraan alle voertuigen voldoen.
Nu al snel én betrouwbaar
Tijdens een demonstratie die samen met negen andere (Europese)
autofabrikanten en vijf ontwikkelingspartners werd georganiseerd,
heeft Audi aangetoond dat communicatie tussen voertuigen van
verschillende merken zelfs in de ontwikkelingsfase al bijzonder snel
en betrouwbaar verloopt. Audi had communicatietechnologie volgens de
CAR2CAR-standaard ingebouwd in een Audi Q7 en een Audi A6 allroad
quattro. Op de testbaan in het Duitse Dudenhofen was een parcours
uitgezet met diverse gevaarlijke situaties. De bestuurders van de twee
Audi-modellen kregen via de Multi Media Interface (MMI) ruim op tijd
informatie over deze risicovolle omstandigheden, waardoor ze goed
konden anticiperen. Onder dagelijkse omstandigheden waren op deze
manier ongelukken voorkomen.
Travolution
Audi werkt ook op andere fronten aan vergaande inzet van
communicatietechniek. Bij het Travolution-project in Audi's thuisbasis
Ingoldstadt optimaliseert intelligente software de werking van 46
verkeerslichten, waardoor de stoptijd sterk wordt verkort. Enkele
verkeerslichten kunnen bovendien via WLAN-techniek met autoâs
communiceren. Zo wordt het bijvoorbeeld mogelijk om een bestuurder aan
te geven welke snelheid hij moet aanhouden om bij het volgende
verkeerslicht 'groen' te krijgen. Op deze manier helpt communicatie
tussen infrastructuur en auto de doorstroming te verbeteren en onnodig
afremmen/optrekken te voorkomen. Hierdoor wordt zowel het
brandstofverbruik als de emissie van schadelijke stoffen sterk terug
gebracht. Uitgaande van een vermindering van de wachttijd bij
verkeerslichten van 20% en een 'aanbod' van 1.000 auto's per uur,
bedraagt het besparingspotentieel op het testtraject in Ingolstadt
jaarlijks ruim 700.000 liter brandstof.
AutoRai