AVI mag bij de keuze van een boek geen belemmering zijn

18/11/2008 10:43

Cito Instituut voor Toetsontwikkeling

Cito ontwikkelt toetsen om vast te stellen hoe goed kinderen technisch kunnen lezen. Met deze toetsen kan ook het AVI-niveau van een kind worden bepaald. Ook van boeken bepaalt Cito het AVI-niveau. Het AVI-niveau van een boek geeft aan hoe moeilijk een boek is om te lezen. Dit maakt het mogelijk om voor een kind boeken te selecteren die wat betreft de leestechnische moeilijkheid zijn afgestemd op het niveau van de leerling.

De (kinderboeken)auteurs van de Werkgroep Jeugdboeken van de Vereniging van Letterkundigen uiten in de brochure AVI loslaten hun verontrusting over het toenemend verschijnsel dat AVI ook buiten de school als maatstaf wordt gebruikt bij het aanraden van boeken aan een kind. Ze vinden AVI op zich een goede zaak omdat de meting gericht is op het leestechnische niveau van een tekst. Echter, buiten het onderwijs zouden kinderen alles moeten kunnen lezen wat zij leuk en interessant vinden.

Cito is het daarmee eens. AVI is een didactisch hulpmiddel. Het gaat erom op school de leesvaardigheid van kinderen op een efficiënte manier te verbeteren. Want het lezen van boeken mag natuurlijk niet worden belemmerd door een gebrekkige leestechniek. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat kinderen thuis (en op school) geen boeken mogen lezen die gemakkelijker of moeilijker zijn dan hun AVI-niveau. Integendeel zelfs. Want uiteindelijk staat plezier in lezen voorop en mag AVI geen keurslijf zijn.

Op de manier waarop boeken tot stand komen, wil Cito geen invloed hebben. Cito denkt over AVI niet in termen van richtlijnen voor het schrijven van teksten. AVI wordt door Cito gebruikt om de technische leesbaarheid van bestaande teksten te bepalen.

Cito vindt het vanzelfsprekend dat schrijvers van jeugdliteratuur hun boeken zoals altijd op de doelgroep richten. En bij het kiezen van een boek moet het leesplezier voorop staan. Als het AVI-niveau van een boek echter veel hoger ligt dan het AVI-niveau van het kind, kan dat voor een kind frustrerend zijn. En te vaak en teveel frustratie kan toe leiden dat kinderen niet meer met plezier lezen. Daarom is het volgens Cito verstandig boeken wel een indicatie van de leesmoeilijkheid mee te geven.





http://www.cito.nl


Noot voor de redactie:


Noot voor de redactie,