AutoRai

Mazda6 nu ook met krachtige en zuinige 2.2 CiTD turbodieselmotor

(11/18/2008)
De nieuwe Mazda6 is vanaf nu ook leverbaar met een nieuwe 2.2 liter CiTD common rail turbodieselmotor. In Europa zal deze motor beschikbaar zijn in drie vermogensvarianten, waarvan de twee sterkste met respectievelijk 185 en 163 pk naar Nederland komen, waar de huidige 2.0 liter CiTD met 140 pk gehandhaafd blijft.

Met deze uitbreiding is de nieuwe Mazda6 nu leverbaar met totaal zes verschillende motoren, drie benzine en drie diesels.

De tweede generatie van de Mazda6, toonbeeld van de evolutie van Mazdaâs Zoom-Zoom, verscheen in november 2007 op de markt. Deze auto brak met de tradities in het non-premium CD-segment dankzij de combinatie van een stijlvolle vormgeving, onovertroffen rijeigenschappen en doordachte packaging, aangeboden in drie duidelijk te onderscheiden carrosserievarianten. Sinds zijn introductie in Europa vonden 85.000 exemplaren van de nieuwe Mazda6 hun weg naar een eigenaar, waarmee dit model een flinke bijdrage leverde aan het verkooprecord van Mazda in 2008. De populariteit van de Mazda6 zal een flinke impuls krijgen met de introductie van een nieuw ontwikkelde 2.2 liter turbodieselmotor (die tot de stilste en krachtigste in zijn marktsegment behoort) en een nieuwe actieve veiligheidsvoorziening in de vorm van een waarschuwingssysteem voor achteropkomend verkeer.

De Mazda6 was altijd al een ârijdersautoâ en met de introductie van de nieuwste generatie neemt het rijplezier nog verder toe. De tweede generatie van de Mazda6 werd in eerste instantie met vier verschillende motorvarianten gepresenteerd: drie pittige benzinemotoren met cilinderinhouden van 1.8, 2.0 en 2.5 liter met vermogens van 120 tot 170 pk, en een 2.0 liter CiTD common rail turbodiesel met een vermogen van 140 pk en 330 Nm koppel. Mazda komt nu met een nieuwe schone turbodiesel in drie vermogensversies die tot de stilste en krachtigste in zijn klasse behoort.

Mazdaâs nieuwe 2.2 liter CiTD turbodiesel heeft een levendig en tegelijkertijd gecultiveerd karakter dat garant staat voor een werkelijk exclusieve rijbeleving. De 2.2 liter wordt aangeboden in drie vermogensversies (in Nederland twee) van respectievelijk 185, 163 en 125 pk (niet in Nederland) en de bijbehorende hoge maximumkoppels van 400, 360 en 310 Nm, en komt daarmee tegemoet aan de wensen van het zeer brede Europese koperspubliek.

Vermogen en trekkracht in overvloed
Om deze krachten op de been te kunnen brengen uit slechts 2.2 liter cilinderinhoud maakt deze motor gebruik van een uiterst efficiënte turbocompressor met variabele geometrie, die aan de uitlaatzijde is voorzien van een turbine met gebogen schoepen in plaats van conventionele rechte schoepen. De turbo verhoogt de maximale trekkracht bij zowel lage als hoge motortoerentallen, alsook de zo belangrijke respons âonderinâ, die bijdraagt aan souplesse en krachtig oppakken (het hoge koppel is al beschikbaar vanaf 1.800 t/min en vertoont een vlak verloop tot 3.000 t/min). In combinatie met een speciale afdichting aan de inlaatzijde van de turbocompressor, die de afstand tussen de schoepen en het huis verkleint, zorgt deze innovatie voor een superieure respons van de turbo bij vrijwel elk motortoerental.

Bij het omzetten van de verbrandingsenergie in zo veel trekkracht komen grote krachten vrij, zoals een hoge verbrandingsdruk en âtemperatuur. Dat vroeg om aanpassing van de zuigers. Daarom zijn de zuigers gemaakt van een aluminiumlegering met betere eigenschappen wat betreft vermoeidheidssterkte bij hoge temperaturen. De bovenste trapeziumzuigerveer kreeg verbeterde spoeleigenschappen en de bovenste zuigerveergroef werd duurzamer gemaakt door het aanbrengen van een gekoelde zuigerveerdrager, die de koelcapaciteit van de groef vergroot.

De ingenieurs van Mazda verhoogden ook de inspuitdruk naar 200 MPa. Ter vergelijking: de inspuitdruk van de 2.0 liter CiTD turbodiesel van de vorige generatie bedraagt 180 MPa.

Nieuwe verstuiver met 10 verstuivergaten
Dit werd onder meer bereikt door verbeteringen aan de hogedrukpomp en door het plaatsen van andere verstuivers, die in plaats van 6 verstuivergaten (in de 2.0 liter CiTD) nu zijn voorzien van 10 verstuivergaten, waarvan de diameter werd verkleind van 0,13 mm tot slechts 0,119 mm. Deze wijzigingen maken een nauwkeuriger inspuitmoment mogelijk, evenals een verhoging van het aantal inspuitingen en de inspuithoeveelheid. Bovendien maken deze aanpassingen de inspuitpatronen tijdens de overgangsfasen beter regelbaar. Dankzij deze doordachte noviteiten biedt de Mazda6 2.2 liter CiTD superieure acceleratie in situaties waarin men die het hardst nodig heeft. Ook bij tussensprintjes laat deze krachtbron de concurrentie achter zich. Zo werd de acceleratie in de derde versnelling van 50 tot 100 km/u met 1,7 seconden bekort ten opzichte van de 2.0 liter CiTD.

Laag verbruik
De nieuwe geavanceerde dieselmotor laat ook aan de pomp zien waar Mazdaâs âDuurzame Zoom-Zoomâ voor staat: alle vermogensversies verbruiken slechts tussen de 5,5 en 5,7 liter brandstof per 100 km (gecombineerd) en behoren daarmee tot de zuinigste in hun klasse. Dat is te danken aan de toepassing van zeer responsieve elektromagneten, die een minimum inspuitinterval van slechts 0,2 ms mogelijk maken (0,3 ms voor de 2.0 liter CiTD), wat de interval met ca. 30 % bekort en zorgt voor een geweldige gasrespons, een lager verbruik en lagere emissies. Het verbruik werd verder verlaagd door de compressieverhouding te verlagen naar 16,3:1 en gebruik te maken van het koeleffect dat deze verlaging met zich meebrengt: betere vermenging van de lucht en brandstof voorafgaand aan ontbranding en een nauwkeuriger te regelen inspuitpatroon. Het resultaat liegt er niet om: het brandstofverbruik bedraagt slechts 5,5 tot 5,7 liter (afhankelijk van de motorvariant) met CO2 emissies van 147 tot 152 g/km. Kort samengevat biedt de nieuwe 2.2 liter CiTD aanzienlijk meer vermogen en trekkracht dan zijn voorloper, de 2.0 liter CiTD, terwijl het brandstofverbruik en de CO2 emissies gelijk bleven.

Lage emissies â wereldprimeur: roetfilter met keramische matrix De nieuwe 2.2 liter CiTD turbodiesel van Mazda is niet alleen sterk en zuinig: de ingenieurs van Mazda wisten ook de uitstoot van schadelijke stoffen te verlagen en de doelmatigheid van de filtersystemen te vergroten. De nieuwe verstuivers, waarover hierboven reeds is geschreven, zorgen voor betere verneveling van de brandstof. In combinatie met een uitlaatgasrecirculatiesysteem met koelomloop (dat bijdraagt aan een verlaging van de hoeveelheid onverbrande gassen en NOx) en de hierboven genoemde uiterst responsieve elektromagneten, biedt dat superieure milieuprestaties zonder concessies te doen aan motorvermogen.

De emissies worden behandeld in een roetfilter dat gebruik maakt van een unieke ontwikkeling van Mazda, het keramische raatvormig lichaam, de eerste in zijn soort ter wereld. Eerdere roetfilters vormden de roetdeeltjes om in CO2 door ze met de zuurstof in de uitlaatgassen te laten reageren aan de oppervlakte van de katalysatordeeltjes. Daardoor werd de regeneratietijd bepaald door de hoeveelheid zuurstof aan de oppervlakte van de katalysator.

Verhoging van de uitlaatgastemperatuur om de regeneratietijd te bekorten stuit op technische bezwaren, zoals de overschrijding van de thermische weerstandsgrens van de keramische elementen en een hoger verbruik. Mazda loste deze problemen op door voor de keramische monoliet voor zijn nieuwe roetfilter een zeer warmtebestendig materiaal te gebruiken en de inwendige matrixstructuur te voorzien van grotere doorlaten, zodat er meer zuurstof voor het verbranden van roetdeeltjes aanwezig is. Deze constructie zorgt ervoor dat roetdeeltjes aanzienlijk sneller verbranden.

De stille kracht

Balansas
De nieuwe Mazda6 2.2 liter CiTD common rail turbodiesel biedt niet alleen superieure prestaties op gebied van vermogen, verbruik en emissies, hij behoort ook tot de stilste in zijn segment. Dat staat garant voor een rijervaring die tot de meest exclusieve behoort binnen het zogenaamde non-premium segment. Om dat te bereiken werd voor het verlaagde onderblok gekozen voor een stijve aluminiumlegering en werden de onderrand en de lagerdeksels van het cilinderblok op 18 verschillende plaatsen met het onderblok samengebouwd voor extra stijfheid. Deze hoge mate van structurele stijfheid helpt samen met een kettinggedreven balansas resonanties en stralingsgeluid te onderdrukken en draagt bij aan een optimale gasrespons en een sportief uitlaatgeluid voor een spectaculaire acceleratie.

Gewichtsbeheersing
De nieuwe motor wat betreft afmetingen en gewicht zo min mogelijk laten verschillen van zijn voorloper speelde een beslissende rol bij het verkrijgen van zijn indrukwekkende prestaties. Enkele van de technische noviteiten, zoals de balansas en dubbele bovenliggende nokkenas, leggen meer gewicht in de schaal en nemen extra plaats in. Desondanks wisten de motoringenieurs dankzij de toepassing van talloze innovaties de gewichtstoename beperkt te houden tot slechts 6,0 kilo ten opzichte van de 2.0 liter CiTD.

Vanwege de toename in cilinderinhoud werd de slag van de nieuwe motor met 8 mm vergroot. Tegelijkertijd werden de drijfstangen ingekort door hun ontwerp aan te passen. Hun gewicht bleef daardoor ongewijzigd ten opzichte van de 2.0 CiTD. Dankzij de introductie van een balansas, die trillingen voor een groot deel elimineert, kon een dunner cilinderblok met minder verstevigingsribben worden toegepast. Als de 2.2 CiTD geen balansas had gehad, zou het cilinderblok 1,9 kg en de krukas 1,3 kg zwaarder zijn geweest dan die van de 2.0 CiTD. Het beperken van de afmetingen en gewichten was mede mogelijk door samenvoeging van het balanceerhuis, het oliepomphuis en de olieaanzuigleiding. Om zowel het gewicht te verlagen als de koelcapaciteit van de nieuwe motor te vergroten werd de oliekoeler van aluminium gemaakt (-0,6 kg). Het nokkenasdeksel werd 1 kg lichter door het in kunststof uit te voeren.