Waterschap Roer & Overmaas
afvalwater en beperking wateroverlast
Efficiënte zuivering afvalwater en beperking wateroverlast
Om afvalwater van het nieuw te bouwen bedrijventerrein van 105 hectare
zo efficiënt en zo verantwoord mogelijk te zuiveren gaan Waterschap
Roer en Overmaas en Holding Businesspark Luchthaven Maastricht
samenwerken.
De samenwerking betreft naast de aanleg van
rioolwatertransportleidingen ook andere maatregelen die voor de
omliggende gemeenten Beek en Nuth een kans bieden om huidige en
potentiële wateroverlastsituaties te beperken en zelfs te voorkomen.
Vanaf 2010 moet het afvalwater van het bedrijventerrein geloosd kunnen
worden op de rioolwatertransportleiding. Beide partijen,
respectievelijk Jan Schrijen, voorzitter van het waterschap en Jan
Tindemans, bestuursvoorzitter HBLM, tekenen daartoe 19 november een
overeenkomst. Totale kosten voor dit project zijn 4,3 miljoen euro
waarvan 1,3 miljoen voor rekening van HBLM komt.
`Deze Privaat Publieke Samenwerking is nieuw voor het waterschap. Dit
is een goed voorbeeld om door middel van gezochte samenwerking met een
bedrijf te komen tot een meerwaarde voor waterschap, bedrijfsleven en
inwoners van omliggende gemeenten. Efficiënt, goed en duurzaam omgaan
met geld, met belastinggeld wel te verstaan', aldus Jan Schrijen,
voorzitter van Waterschap Roer en Overmaas.
Door het gemaal van Schimmert aan te sluiten op de
rioolwatertransportleiding kunnen wateroverlastsituaties worden
gereduceerd of worden voorkomen in de gemeenten Beek en Nuth. Hierbij
ontstaat een robuust systeem dat nauwelijks gevoelig is voor
schommelingen in het afvalwateraanbod en wordt uiteindelijk het
afvalwater op een logische plaats verwerkt. Dat is de
zuiveringsinstallatie Limmel-Maastricht. Door de mogelijkheid te
behouden om het afvalwater vanuit Schimmert naar zowel de zuivering in
Limmel als die in Hoensbroek te pompen kan zelfs ingespeeld worden op
de toekomstige ontwikkelingen zoals radarbeeldsturing. Hierbij wordt
afhankelijk van de neerslaglocaties de ruimte in de
zuiveringsinstallatie opgezocht waar op dat moment capaciteit is.
`Dit jaar en 2009 staan in het teken van voorbereiding en aanleg,
vanaf 2010 kunnen we lozen op de transportleiding. Momenteel wordt al
nauw samengewerkt met de gemeenten Meerssen en Beek voor afstemming
van het tracé van de leiding op het ringwegproject dat de luchthaven
verder zal ontsluiten', aldus Jan Tindemans, bestuursvoorzitter HBLM.