Waterschap Reest en Wieden
over Geo-informatie
Waterschap geeft scholieren les over Geo-informatie
Tijdens de GeoDag bij het waterschap maken de leerlingen onder andere
kennis met een aantal Geografische informatiesystemen zoals het
programma Arc-Gis (verwerkingsprogramma voor onder andere de
schouw-gegevens) en de Operationele Peilenkaart (OPK).
Daarnaast gaan ze ook nog een stukje landmeten met behulp van een
GPS-apparaat (Global Possition System) waarmee coördinaten ten
opzichte van N.A.P. te meten zijn en met de PDA (Personal Digital
Assistent) waarmee ze onder andere de hoog- en laagwaterzijde bij een
stuw kunnen inmeten.
GeoWeek
Deze GeoDag bij het waterschap Reest Wieden is georganiseerd in het
kader van de GeoWeek (trekker van dit project is KNAG: Koninklijk
Nederlands Aardrijkskundig Genootschap). Tijdens de GeoWeek kunnen
leerlingen van het voortgezet onderwijs in Nederland op excurie bij
verschillende bedrijven om onder ander: zelf grondboringen te doen,
zelf te landmeten en een kaart maken, zien hoe een sondeerwagen werkt,
stenenonderzoek doen, werken met geografische informatiesystemen en
een speurtocht met GPS.
De GeoWeek is dit jaar voor de derde keer van start gegaan. In de week
van 17 tot en met 21 november 2008 gaan ruim 2000 leerlingen op
expeditie om te ontdekken wat er allemaal gedaan kan worden met 'geo'.
Zo kunnen leerlingen, die nog een keuze moeten maken voor een
vakopleiding, profiel of vervolgstudie, kennismaken met het
geo-werkveld. Hiermee hopen we het probleem van het tekort aan
arbeidskrachten op te lossen, er is immers in deze sector een groot
tekort aan goed opgeleid personeel. De thema's geo-informatie en bodem
staan dit jaar centraal. Bijna 90 expedities en gastlessen worden
aangeboden door 34 verschillende bedrijven. Het 'zelf doen' van
leerlingen staat hierbij centraal. Online zijn er ook mogelijkheden,
zoals Het Waterspel waarbij leerlingen mooie prijzen kunnen winnen.
Meer informatie over de GeoWeek vindt u op de website: www.geoweek.nl
© Waterschap Reest & Wieden
|||||||||||||||||| |||||||||||||||||| ||||||||||||||||||
|||||||||||||||||| |||||||||||||||||| ||||||||||||||||||