Vereniging Milieudefensie
Milieudefensie bewerkt reclame Ford
Amsterdam, 16 november 2008 -- Klimmers van Milieudefensie hebben
vandaag rond 14.15 uur een reusachtige autoreclame, aan het oude
GAK-kantoor langs de A10 in Amsterdam bewerkt. De reclame voor een SUV
van Ford is door Milieudefensie voorzien van een groot energielabel
dat duidelijk de CO2-uitstoot en het brandstofverbruik vermeldt.
Autoreclames moeten volgens de wet duidelijk vermelden wat het
brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van het betreffende model is. Uit
onderzoek van Milieudefensie is gebleken dat vrijwel alle advertenties
en alle buitenreclame niet voldoen aan de regels. Milieudefensie
dreigde eerder deze week om Pon, importeur van onder andere Volkswagen
en Audi, voor de rechter te dagen omdat deze weigerde zijn beleid aan
te passen. Pon heeft inmiddels beloofd wel de wettelijke regels in
acht te nemen. De rest van de autobranche zal dit voorbeeld moeten
volgen.
Meta Meijer, campagneleider Verkeer bij Milieudefensie: "Ford
Nederland ontkende tegenover Milieudefensie dat buitenreclame onder
dezelfde regels valt. Dat is niet zo, de regels zijn zeer duidelijk.
Als Ford haar advertenties niet wil aanpassen, dan helpen we hen daar
wel een handje bij."
Naar verwachting zal de Europese Unie op termijn de regels verder
aanscherpen. Het wordt dan verplicht om het energielabel op te nemen
en de verbruiksinformatie zal net als bij sigaretten in een vast kader
moeten komen te staan. Meta Meijer: "Ford mag ons spandoek houden,
maar wij verwachten dat ze het in toekomst zelf gaan doen. Anders
zullen we alsnog naar de rechter moeten stappen. Ook Ford zal zich aan
de wet moeten houden."
Meer informatie:
Eerlijk over CO2