16 November 2008
Tom Coronel kijkt ondanks pech in Macau terug op een geslaagd seizoen
Alhoewel er in Macau op de finishlijn geen podium- plaatsen of
kampioenschapspunten lagen, kijkt Tom Coronel in Macau met een voldaan
gevoel terug op zijn afgelopen seizoen in het FIA-WTCC. De beide
slotraces van het Wereldkampioenschap voor Toerwagens vonden
traditiegetrouw plaats op het zware stratencircuit van het Aziatische
gokstaatje. Voor de coureur uit Het Gooi, uitkomend voor SEAT Team
Holland met een door Sunred ingezette Leon TFSi, verliepen de
trainingen en races niet geheel volgens plan. Een crash in de tweede
training beschadigde de auto zwaar en in de eerste race eindigde onze
landgenoot door een lekke band op een ronde achter de winnaar. De
tweede race speelde een kapotte aandrijfas hem parten. Het goede
nieuws in Macau was dat Yvan Muller voor het Spaanse merk SEAT het
rijderskampioenschap veiligstelde. En Tom Coronel keert terug naar
Nederland in de hoop dat hij ook in 2009 zal kunnen meedoen aan deze
hoogste klasse binnen de toerwagenracerij.
Foto: FIA WTCC
Macau blijft een moeilijk baantje. Alles moet hier letterlijk en
figuurlijk passen om goed te scoren. Aanvankelijk liep het in de vrije
training best redelijk en reed ik tussen een 13e en 17e tijd.
Realiseer je dat ik na mijn overwinning in Japan deze keer met 65
kilogram succes- gewicht reed en dat merk je zeker wanneer je de
heuvels op moet. Dat was absoluut een handicap maar de bijbehorende
beker staat wel bij mij thuis op de schoorsteenmantel, lacht Coronel.
Hij vervolgt: Na de goed verlopen training op vrijdag hebben wij niets
aan de auto gewijzigd en wilden in de volgende sessie niet teveel
risico nemen. Maar op een gegeven moment brak de auto met overstuur
uit en dan heb je hier weinig uitloop. De muur is er direct en
beschadigde de auto heel erg zwaar. Ik moet hier ook gelijk een
compliment aan de technici van Sunred maken, want in nauwelijks drie
uur tijd wisten zij weer een raceauto neer te zetten, waarvan alleen
het stuur, de stoel en de motor uit mijn oorspronkelijke auto kwamen.
De eerste ronden van de openingsrace gingen ook lekker. Ik wist op te
klimmen naar een dertiende plek en de auto reed goed. Ik pakte zelfs
de een na snelste rondetijd. Helaas kreeg ik een lekke band en moest
de strijd opgeven. In de tweede race moest ik naar de pits met een
gebroken aandrijfas. Pech dus deze keer, maar dat hoort ook een beetje
bij het racen. Terugkijkend op het hele seizoen moet ik vaststellen
dat het mijn beste jaar ooit was in dit wereldkampioenschap. Nooit
eerder werd ik eerste en tweede in een race. En vergeet ook de race in
Mexico niet. Daar zaten wij er ook al goed bij. Ik voel mij thuis in
dit kampioenschap en hoop er met Seat in Nederland ook voor het
volgend seizoen weer uit te komen. Er is duidelijk sprake van een
toenemende belangstelling voor het WTCC, de mediabelangstelling neemt
toe en dat geldt ook voor het sportieve merk SEAT. Voor wat betreft
het nieuwe seizoen staan de neuzen zeker de goede kant op maar moeten
wij nog even geduld hebben voor er iets definitief is, besluit Tom
Coronel zijn verhaal.
Tom Coronel