Ingezonden persbericht


Speaking Out Loud
15 november - 24 januari
opening 14 november 17.00 uur

Tim Etchells (UK) en Vlatka Horvat (CRO), Mukul Patel (UK) en Manu Luksch (AT), Charles Sandison (UK), Christoph Keller (DE), Jaromil (IT) en Jodi (NL), Linda Hilfling (DEN), KH Jeron (DE), Tudor Bratu (RO), Michael Höpfel (DE), Trikoton (DE), Evan Roth (US)

Performances tijdens de opening door Omer Krieger (IL), Bas Böttcher (DE) en de Nederlandse hiphop artiest Blaxtar. (zie voor meer info beneden)

Speaking Out Loud richt zich op de processen van zowel "thinking out loud" als "speaking out loud". "Thinking out loud" beschrijft het associatieve, dynamische en vaak ongecontroleerde proces van tegelijkertijd spreken en denken over een bepaald onderwerp. We denken vaak "hardop" om een suggestie te doen, een idee of gedachte te opperen zonder meteen iets vast te willen leggen. Speaking Out Loud is een pleidooi voor dit vrije en creatieve gedachtenproces met kunstwerken die een speelse en verrassende taalervaring bieden. Dit gebeurt kort gezegd door scherpzinnige taaloefeningen van taalmetamorfosen en -wisselingen.

Luid denken toont weerstand en ontsluit het bestaan van alternatieve zienswijzen. Als democratische verrichting fungeert het als een hoeksteen van de samenleving. Hierdoor bevordert de tentoonstelling het idee van wrijving, onenigheid en debat als belangrijk onderdeel voor het vormen van een samenleving. In het licht van vertegenwoordigde democratieën, lage opkomsten bij verkiezingen en de in toenemende mate gelijkstelling van levensopvattingen, roept Speaking Out Loud op om actief deel te nemen in het debat. Het verkent de ondermijnende krachten van de gesproken of geschreven tekst en ontmaskerd het inflatoire en cultureel geïmpliceerde gebruik van woorden en formuleringen.

De kunstwerken in de tentoonstelling behandelen de onderdelen spreken, lezen en schrijven. Ze reflecteren en benadrukken voornamelijk de 'performatieve' kwaliteiten van de taal en onthullen zo een sterke en onscheidbare verbinding tussen de betekenis van woorden en degene die ze gebruikt. De bekende schrijver Paul Auster vatte de handeling van spreken als volgt samen: "Woorden komen eruit, vliegen door de lucht, leven gedurende een moment en gaan dood. Is dat niet vreemd?" De tentoonstelling richt zich op observerende en reflecterende wijze op de vloeibaarheid en dynamiek van taal en betekenis.

In deze vloeibare staat dansen en vliegen de woorden. Ze maken zo een dialoog mogelijk tussen het kunstwerk en de kijker/luisteraar en starten daarmee een reeks van voortdurende interpretaties. De tentoonstelling presenteert voornamelijk werken in de Nederlandse en Engelse taal. Daarmee wordt ook gereflecteerd op een wereld waarin grote afstanden relatief snel worden overbrugd maar waarin taal een"multivalent" systeem blijft.

Lijst van werken tentoonstelling:
Insults and Praises by Tim Etchells (UK) en Vlatka Horvat (CRO) A New and Exciting Experience by Mukul Patel (UK) en Manu Luksch (AT) Good and Evil van Charles Sandison (UK)
Interpreters van Christoph Keller (DE)
Time Based Text van Jaromil (IT) en Jodi (NL)
Gate peepin' en Misspelling Generator van Linda Hilfling (DEN) Horde van KH Jeron (DE), in samenwerking met Dr. Dominik Kuropka A Conversation Piece van Tudor Bratu (RO)
Text en Semiotic Collider van Michael Hoepfel (DE) The Voice Knitting Collection van Trikoton (DE)
Explicit Content Only van Evan Roth (US)

PERFORMANCES OPENING:

BLAXTAR
www.blaxtar.com
De Nederlandse hiphop artiest Blaxtar is zich zeer bewust van de kracht van taal; de macht van het woord. Niet meer dan logisch dat zijn teksten afgedrukt staan in het albumboekje. Sterker nog de titels van alle nummers vormen achter elkaar een gedicht. Blaxtar doet meer dan laten zien dat hij van de straat is. In zijn teksten etaleert hij zijn interesse voor filosofie, wetenschap en religie. Onlangs organiseerde hij het event Spoken. Blaxtar belde voor deze gelegenheid wat vrienden om te vragen of ze interesse hadden in een avond die enkel draait om de inhoud van hun teksten. De avondsessie gaf een grote groep verschillende professionele hiphop artiesten de gelegenheid zichzelf bloot te geven.

BAS BÖTCHER

www.basboettcher.de
Aan het begin van de jaren negentig was Bas Böttcher de eerste Duitssprekende rapper die zijn teksten als een nieuwe vorm van poëzie begon voor te dragen en tijdens literaire bijeenkomsten begon op te treden. Hij ontwikkelde een nieuwe vorm van poëzie die zowel dynamisch en ritmisch als uiterst direct is en door het geluid en de melodie van de taal wordt voortgestuwd. Door zijn bijzondere stijl van optreden heb ben zijn teksten de werking van een poëtische wervelwind. Zijn gedichten/ teksten zijn scherpe observaties van het leven van alledag en verwijzen vaak naar onderwerpen als populaire cultuur en media.

De rappoezie van Bas Böttcher en zijn band Zentrifugal is nauw verweven met Amerikaanse Slam Poetry. Het genre maakt gebruik van duidelijke beelden die in woorden 'geschilderd' worden. De eerste poetry slams vonden tijdens de late jaren tachtig in Amerikaanse bars, cafés en clubs plaats. Een van die plekken was het Nuyorican Poets Cafe in New York waar jonge Amerikaanse dichters 'poetry slams' organiseerden die ze 'Slams' noemden. In Duitsland werden de eerste 'poetry slams' aan het begin van de jaren negentig georganiseerd en ontwikkelde zich er al snel een eigen slamscene. 'Poetry slams' zijn in geen enkel opzicht met literaire voorleesavondjes te vergelijken. Ze vormen literaire experimenten met een hoog entertainmentgehalte voor het publiek, dat tevens als jury optreedt. Wanneer Böttcher buiten Duitstalige landen optreedt, maakt hij vaak gebruik van schermen waarop de vertaling van zijn teksten in combinatie met stijlvolle videoloops worden geprojecteerd.

OMER KRIEGER
LIVE COVERAGE
Omer Krieger houdt zich bezig met performances, video, audio, communicatiesystemen, sociale omgevingen en openbare ruimtes. Live Coverage is een publiek systeem dat zich op gesproken woord en tekstproductie in een fysieke, openbare ruimte richt. Het systeem wordt door personen in werking gezet middels een proces van liveberichtgeving en is gebaseerd op een infrastructuur van microfoons, een luisterpost en een tekstdisplay. Sleutelwoorden die op de plekken van de 'live coverage' worden opgevangen, worden vervolgens als tekst door een menselijke intermediair/verslaggever - tijdens constante en schijnbare live-updates - op een display vertoond. Krieger draagt Live Coverage als een permanente media-installatie voor publieke ruimtes voor en beschouwt Live Coverage als een vorm van journalistiek. Tijdens de opening van Speaking Out Loud zal Omer Krieger met zijn Live Coverage gesprekken van de bezoekers 'verslaan'. Geprogrammeerd door Gil Rimon.

Met dank aan het Goethe Instituut Amsterdam, BeamSystems en Jacot Audiovisueel

Voor meer informatie Marieke Istha, Communicatie istha@nimk.nl

Openingstijden: di t/m za en elke 1e zondag van de maand + 7 december en 4 januari van 1300 - 1800 uur. Het NIMk is dicht voor publiek van zondag 21 december t/m 1 januari 2009.

Nederlands Instituut voor Mediakunst
Keizersgracht 264
1016 EV Amsterdam
http://www.nimk.nl