ChristenUnie
ChristenUnie wil 'belastingvrij rijden' aan banden
vrijdag 14 november 2008 19:10 De ChristenUnie wil dat het aantal
oude, vervuilende auto's op de Nederlandse wegen niet verder toeneemt.
Daarom zouden auto's die na 1983 gebouwd zijn, niet meer vrijgesteld
moeten worden van motorrijtuigenbelasting. Ernst Cramer: ,,De
bestaande belastingvrijstelling van auto's die vóór 1983 zijn gebouwd,
laten we ongemoeid. Maar auto's die na dat jaar zijn gebouwd, moeten
we niet meer `vrij rijden' geven als ze de leeftijd van 25 jaar
bereiken.''
Cramer zal daartoe een amendement indienen op het Belastingplan 2009.
Sinds de zogenaamde `oldtimerregeling' werd ingevoerd, is het
dagelijks gebruik van oude auto's in Nederland enorm toegenomen.
Cramer: ,,De regeling is ooit bedacht met het oog op een beperkt
aantal echte liefhebbers: verzamelaars die vaak een of meer oude
auto's bezitten waar ze heel zuinig op zijn en waarmee ze slechts af
en toe een ritje maken. De vrijstelling bespaarde hen een hoop
administratieve rompslomp; eigenaren hoefden niet meer steeds opnieuw
het kenteken te schorsen zolang ze een auto aan het opknappen waren of
zolang hij in de winterstalling stond.''
De vrijstellingsregeling heeft echter sterke, onbedoelde effecten
gehad op de automarkt. Cramer: ,,Calculerende burgers gingen ineens op
zoek naar een klassieker voor alledag. Nergens is het rijden in een
oude auto fiscaal zo aantrekkelijk als in Nederland. Dus uit alle
delen van Europa en Amerika, vooral uit de warme en daardoor roestarme
staten, worden oude auto's geïmporteerd om hier voor dagelijks gebruik
te worden ingezet. Gooi er een lpg-tank achterin en je rijdt voor een
paar cent per kilometer, is het idee. Dat heeft met liefhebberij
weinig te maken.''
Door de vrijstelling voor auto's van vóór 1983 te handhaven, worden
bestaande `rechten' niet aangetast, benadrukt Cramer. ,,De enigen die
benadeeld worden door ons amendement, zijn de speculanten die al vast
een auto uit `84 of later met geschorst kenteken in een stalling
hebben gezet om er straks nagenoeg gratis mee te gaan rijden.''
Met het `bevriezen' van de oldtimerregeling wil de ChristenUnie ook
anticiperen op de kilometerheffing die vanaf 2012 wordt ingevoerd.
Afgesproken is namelijk dat voor klassieke auto's waarvoor tot dan toe
geen motorrijtuigenbelasting betaald wordt, te zijner tijd ook geen
kilometerprijs wordt geheven. Cramer: ,,Daardoor zal het nog
aanlokkelijker worden om een oude, vrijgestelde auto te gaan gebruiken
voor intensief alledaags verkeer. Dat moeten we niet hebben, want die
auto's zijn sterk milieuvervuilend. Prima als mensen zo'n wagen
koesteren en er af en toe een ritje mee maken, maar de overheid moet
niet stimuleren dat auto's uit de jaren tachtig straks op grote schaal
voor woon-werkverkeer worden gebruikt en in de spits gratis de lucht
vervuilen. Daarom moeten we auto's van na '83 niet meer gaan
vrijstellen van motorrijtuigenbelasting, want dan betalen ze straks
ook geen kilometerprijs.''