Ingezonden persbericht


Toekomst marketeers zal zich vooral richten op persoonlijke benadering consument en communities

Evenement Marktplaats.nl geeft visie op online marketing

Emmeloord, 14 november 2008 - Nu het tijdperk van massacommunicatie definitief voorbij is en het koopproces van consumenten zich meer en meer online afspeelt, is het voor adverteerders de uitdaging om hun marketingactiviteiten op een nieuwe manier af te stemmen op de plek waar de consument zich bevindt. Dat was een van de belangrijkste conclusies tijdens het evenement over de toekomst van online marketing, geïnitieerd door Marktplaats.nl, dat gisteren in Amsterdam plaatsvond. Onder de aanwezigen waren vele marketing- en mediadirecteuren.

Diverse (internationale) sprekers zoals Mary Beth Kemp (Principal Analist Forrester Research),Cor Molenaar(Hoogleraar eMarketing & DistanceSelling RSM, Erasmus Universiteit Rotterdam),Dennis Goedegebuure (International Marketing Manager eBay Inc., San Jose) en Marco Roncaglio (Director of Planning and Strategy, Philips On-line Consumer Lifestyle) gaven hun visie op de toekomst van online marketing. Het beeld dat de sprekers schetsten kwam in grote lijnen overeen; marketeers zullen merkcommunicatie anders gaan invullen en zich meer moeten gaan verdiepen in het aanbieden van producten en diensten die interessant zijn voor specifieke communities.

Niet alleen kopen consumenten meer en meer online, ook zoeken ze veelal online naar informatie over een product dat ze willen aanschaffen. En dat niet alleen via zoekmachines, webwinkels en vergelijkingssites. Steeds vaker wordt informatie op basis waarvan een koopbeslissing wordt genomen, verkregen via online communities of platforms waar vele consumenten bij elkaar komen. Om deze communities te bereiken, zullen adverteerders zich steeds meer van een 'push' naar een 'pull' model moeten bewegen en in contact treden met deze communities. Hierbij moet de toegevoegde waarde voor de betreffende community centraal staan. Dit kan bewerkstelligd worden door de dialoog aan te gaan en het product online tot leven te brengen, bijvoorbeeld door middel van entertainment, extra content, een speciale microsite of extra services. Inhakend op de opkomende nieuwe media wordt de behoefte aan een individuele benadering van de consument steeds groter, gebaseerd op specifieke informatie die bekend is over de consument. Kiliaan Toorenaar, Commercieel Directeur bij Marktplaats.nl: "In tegenstelling tot een paar jaar geleden is het hebben van een website niet meer voldoende. Het is nu de uitdaging hoe je via internet in contact komt met je consument. Marktplaats heeft er de afgelopen tijd hard aan gewerkt om met behulp van verschillende targeting mogelijkheden adverteerders de mogelijkheid te bieden heel specifiek, tot aan lifestyletypen toe, consumenten te benaderen."

Met ruim 1 miljard pageviews per maand en 6,4 miljoen unieke bezoekers per maand is Marktplaats het grootste handelsplatform voor maximaal online bereik. In combinatie met slimme targetingmogelijkheden en uiteenlopende advertentiemogelijkheden is het voor adverteerders op Marktplaats mogelijk de juiste doelgroep met de juiste boodschap op het juiste moment te bereiken. Kijk voor meer informatie op www.marktplaatsmedia.nl

Over Marktplaats.nl
Marktplaats.nl, opgericht in 1999, was in Nederland een van de eerste websites die zich volledig richtte op rubrieksadvertenties. Sinds de oprichting is de onderneming uitgegroeid tot de populairste website op dit gebied in Nederland met een nog altijd groeiende klantenbasis van particulieren en kleine bedrijven. Per dag worden er meer dan 220.000 nieuwe advertenties op de website geplaatst, van kleding en verzamelobjecten tot auto's en diensten. De onderneming maakt sinds november 2004 onderdeel uit van eBay. Marktplaats is gevestigd in Emmeloord. Kijk voor meer informatie op: www.marktplaats.nl.

EINDE PERSBERICHT
/////

Voor meer informatie en / of beeldmateriaal kunt u contact opnemen met: Gerhilde Kok
Text 100 Public Relations
Direct: +31 (0)6 52347865
E-mail: gerhilde.kok@text100.nl