Brussel, 14 november 2008
Visserij: Commissie stelt ingrijpende hervorming van het controlekader voor
De Europese Commissie heeft vandaag een voorstel ingediend voor een nieuwe
verordening van de Raad waarbij het visserijcontrolesysteem van de EU
volledig op een nieuwe leest wordt geschoeid. Dat zou moeten resulteren in
een volledig gemoderniseerde regeling voor de inspectie, het toezicht, de
controle, de bewaking en de handhaving van het gemeenschappelijk
visserijbeleid (GVB) in alle stadia van de marktketen, van in het net tot
bij de detailhandelaar. Geharmoniseerde inspectieprocedures en strengere
normen moeten garanderen dat het controlebeleid in alle lidstaten op
uniforme wijze wordt toegepast, rekening houdend met de diversiteit en de
specifieke kenmerken van elke vloot. Er komen maatregelen om in de hele
sector een nalevingscultuur te stimuleren, onder meer door het
regelgevingskader te vereenvoudigen en geharmoniseerde ontradende sancties
in te voeren. De Commissie zal ook meer bevoegdheden krijgen om er actief op
toe te zien dat de GVB-regels door alle lidstaten doeltreffend worden
toegepast en gehandhaafd. In het algemeen zullen de nieuwe regels ertoe
leiden dat de controle van en het toezicht op de visserijactiviteiten in
alle opzichten worden vereenvoudigd en efficiënter gemaakt.
Joe Borg, Europees Commissaris voor Maritieme zaken en visserij, zei
hierover het volgende: "Controle en handhaving van de
vangstbeperkingen moeten de hoeksteen zijn van het gemeenschappelijk
visserijbeleid. Maar in de praktijk ligt daar precies de zwakke plek
die de geloofwaardigheid van al onze andere beheersmaatregelen
ondermijnt. Zowel de Commissie als de Rekenkamer hebben een duidelijke
diagnose gesteld van het probleem; met dit voorstel legt de Commissie
haar oplossing op tafel. Om een duurzame visserij te kunnen
garanderen, moet een ondoelmatig, duur en ingewikkeld systeem worden
vervangen door een regeling die wel resultaten kan opleveren. Ik ben
er vast van overtuigd dat dit voorstel alle betrokkenen de nodige
middelen zal geven om het gestelde doel te bereiken."
Controle van en toezicht op de visserijactiviteit
Krachtens de nieuwe controleregeling moeten alle lidstaten controles
verrichten in alle stadia van de productieketen, inclusief aanlanding,
verwerking, vervoer en afzet. Er zal ruimer gebruik worden gemaakt van
moderne controletechnologieën zoals het satellietvolgsysteem voor
vissersvaartuigen, het elektronisch logboek en de elektronische
rapportering van vangstgegevens. Voor visserijproducten wordt een
omvattend traceersysteem ingevoerd aan de hand waarvan alle vis en
visproducten kunnen worden teruggetraceerd tot bij het begin van de
keten.
Maatregelen zoals een risicoanalyse op basis waarvan de controles daar
worden verricht waar zij het meest renderen, moeten samen met
omvattende kruiscontroles van alle relevante gegevens de efficiëntie
van de controles aanzienlijk vergroten.
Nieuw is onder meer ook dat de lidstaten toezicht houden op bepaalde
aspecten van het vlootbeheer zoals de vangstcapaciteit en het
motorvermogen. Er worden algemene normen vastgesteld voor de
specifieke controlemaatregelen met betrekking tot herstelplannen en
meerjarenplannen, beschermde mariene gebieden en teruggooi. Ook voor
inspectiebezoeken en waarnemingen wordt een nieuwe regeling ingevoerd.
Inspectiebevoegdheden
Bij de voorgestelde verordening worden de bevoegdheden van de
nationale visserijinspecteurs aanzienlijk uitgebreid, aangezien de
inspecties van vissersvaartuigen voortaan ook mogen worden verricht
buiten de wateren en het grondgebied van de inspecterende lidstaat.
Voorts kunnen de visserijinspecteurs van de Commissie op eigen
initiatief inspecties verrichten zonder de betrokken lidstaat daarvan
vooraf in kennis te stellen.
Sancties
Het voorstel voorziet ook in geharmoniseerde ontradende sancties in de
hele EU, waarbij wordt uitgegaan van de economische waarde van de
betrokken vangsten. Een andere belangrijke nieuwigheid is het
voorgestelde strafpuntensysteem bij door kapiteins, marktdeelnemers of
houders van een visvergunning begane overtredingen; het systeem kan er
uiteindelijk toe leiden dat de betrokkene automatisch zijn
visvergunning verliest zodra een bepaald aantal overtredingen is
begaan. Voorts wordt ook voorzien in maatregelen tegen lidstaten die
de GVB-regels niet naleven, voor zover daardoor schade wordt berokkend
aan de visbestanden. Deze maatregelen betreffen onder meer het
schorsen of verminderende van de financiële bijstand van de EU, het
verlagen van de quota en het weigeren van overdracht en/of
uitwisseling van quota.
Samenwerking tussen de lidstaten
De verordening voorziet in een regeling inzake wederzijdse bijstand en
systematische uitwisseling van controlegerelateerde informatie tussen
de lidstaten. Ook de aanpak van het beheer van en de communicatie over
controlegegevens is nieuw, aangezien alles moet verlopen via
beveiligde websites van de lidstaten die toegankelijk zijn voor de
Commissie.
Coördinerende instantie
De controlebevoegdheden van het Communautair Bureau voor
visserijcontroles worden uitgebreid zodat het nauw betrokken wordt bij
de uniforme toepassing van de nieuwe controleregeling.
In het kader van het GVB behoren controle en handhaving tot de
exclusieve bevoegdheid van de lidstaten. Het huidige voorstel
bevestigt de respectieve rollen van de Commissie en de lidstaten om
overlapping te voorkomen, en garandeert dat de Commissie zich vooral
toelegt op haar kerntaak, namelijk de controle en verificatie van de
naleving van de GVB-regels door de lidstaten. De nieuwe verordening
vervangt het bestaande rechtskader dat is vastgelegd in Verordening
(EEG) nr. 2847/93 van de Raad.
Zie ook: MEMO/08/709
Meer informatie en documenten zijn te vinden op:
http://ec.europa.eu/fisheries/cfp/control_enforcement/reform_control_e
n.htm
European Union