Ingezonden persbericht
P E R S B E R I C H T
Enschede, 14 november 2008
Mobiele operators en dienstenontwikkelaars nemen boek "Creating succesful
ICT-services" in ontvangst.
Een groeiend aantal mensen is steeds vaker (mobiel) online, zowel voor het
werk als privé. Organisaties staan dan ook voor de vraag hoe ze hiervan
gebruik kunnen maken om hun doelgroep beter van dienst te zijn. Maar het
ontwerpen van succesvolle mobiele diensten is geen eenvoudige opgave. Een
briljant idee is één ding; de ontwikkeling daarvan tot een succesvolle
dienst is weer iets anders. Want wat is de toegevoegde waarde en hoe zit
het met de exploitatie? Hoe zorg je ervoor dat de dienst aansluit bij de
behoeften, mogelijkheden en context van de gebruiker? Een goed business
model biedt antwoord op al deze vragen. Het boek "Creating Succesful ICT
services", biedt praktische inzichten voor het ontwikkelen van
levensvatbare business modellen voor mobiele & ICT diensten.
Henny de Vos, verbonden aan het Telematica Instituut in Enschede, heeft
samen met collega's een aantal modellen ontwikkeld en gebundeld in een
praktisch werkboek: Creating Successful ICT Services - Practical guidelines
based on the STOF method. Aan de hand van de onderdelen Service,
Technologie, Organisatie en Financiën (STOF) wordt een dienstontwikkelaar
stap voor stap geleid door het hele ontwikkelings- en introductieproces. De
methode zorgt ervoor, dat een dienst wordt ontwikkeld die aansluit bij de
behoefte en wensen van de consument en de leverancier. Het resultaat? Een
grotere slagingskans voor een succesvolle marktintroductie.
De 1e exemplaren zullen worden uitgereikt aan mobiele operators en
dienstenontwikkelaars tijdens het symposium "Mobiele diensten ontwerpen &
exploiteren" op 18 november in Artis, Amsterdam. Zij weten dat een
systematische aanpak bij het ontwerp van een levensvatbaar business model
uiterste noodzaak is voor een succesvolle marktintroductie. Aan dit
symposium nemen deel managers, marketeers en ontwikkelaars, die betrokken
zijn bij de ontwikkeling of het op de markt brengen van mobiele diensten.
Het Engelstalige werkboek is verkrijgbaar via www.managementboek.nl en
www.computerboek.nl (ISBN-13: 978-90-75176-46-9) voor E 39,95.
Dit boek is ontwikkeld binnen het Freeband Communication
onderzoeksprogramma, dat gemanaged wordt door het Telematica Instituut.
Ericsson, Telematica Instituut, TNO, TUDelft, VU Medisch Centrum, vts
Politie Nederland en Waag Society hebben samengewerkt aan methoden voor het
ontwerpen van (mobiele) ICT diensten en business modellen
(frux.freeband.nl).
Over Telematica Instituut
Het Telematica Instituut realiseert doorbraken in de manier waarop mensen
leven en werken door kennis van Informatie- en Communicatietechnologie te
bundelen met innovatiekracht. Het Telematica Instituut verbindt concrete
vraagstukken bij bedrijven en overheden aan de laatste ontwikkelingen in
technologie en aan experts uit verschillende wetenschappelijke disciplines.
We spelen daarbij in op de groeiende behoefte van organisaties om
gezamenlijk nieuwe producten en diensten te ontwikkelen. Klanten zijn onder
meer te vinden in de financiële sector, de ICT, de mediawereld, de overheid
en de zorg.
---
Noot voor redactie,