Rijk wil vliegveld Twente behouden
Het kabinet zet in op de permanente openstelling van het vliegveld Twente. Op de korte termijn worden er gesprekken gevoerd met marktpartijen die interesse hebben in een langdurige exploitatie van de luchthaven Twente. Met deze voorkeur van het kabinet voor de luchthaven Twente is de tussentijdse oplossing voor de tijdelijke exploitatie van de luchthaven van de baan. Dat schrijven ministers Eurlings (Verkeer en Waterstaat) en Bos (Financiën) vandaag aan de Tweede Kamer.
Vliegveld Twente is door het advies van de Alderstafel om niet-Schiphol gebonden vliegverkeer uit te plaatsen in een nieuw perspectief komen te staan. Het advies van de Alderstafel stelt dat groei van Schiphol alleen mogelijk is wanneer 70.000 vluchten worden uitgeplaatst. Naast Lelystad en Eindhoven kan ook de luchthaven Twente een rol spelen in het accommoderen van Nederlands vliegverkeer. Hierbij wordt aangesloten op de specifiek regionale doelen van de luchthaven. De luchthaven Twente is een bijzondere luchthaven omdat het staat op een omvangrijk grondgebied waardoor andere ruimtelijke ontwikkelingen tot op heden op afstand van de luchthaven zijn gebleven. Daarnaast heeft het een aanzienlijke (militaire) geluidsruimte en een goede luchthaven-infrastructuur. Dit is een combinatie die maar weinig voorkomt in Nederland.
In juni 2008 heeft het ministerie van Financiën via een aanbesteding gezocht naar een tijdelijke exploitant van de luchthaven. Het laagst gevraagde bedrag van marktpartijen daarin lag ruim boven het begrote bedrag. Het Rijk gaat nu voortvarend te werk aan de permanente openstelling van de luchthaven Twente. Er wordt onder meer gesproken met potentiële exploitanten die interesse hebben in de permanente openstelling van de luchthaven. Een gebiedsontwikkeling zonder luchthaven zal ook in de verkenningen worden meegenomen. Het besluit tot behoud van de luchthaven Twente geeft de gebiedsontwikkeling mét luchthaven een nieuwe impuls.
Noot voor redacties (