Ministerraad
Wijziging televisierichtlijn
Persbericht | 14-11-2008
Om concurrentievervalsing tussen audiovisuele mediadiensten in de
lidstaten van de Europese Unie te voorkomen en de consument te
beschermen, is in december 2007 een nieuwe Europese richtlijn tot
wijziging van de Televisierichtlijn tot stand gebracht. Deze richtlijn
richt zich op alle audiovisuele mediadiensten, waardoor ook de
televisiediensten op aanvraag onder de Europese regels te vallen. De
ministerraad heeft op voorstel van minister Plasterk van Onderwijs,
Cultuur en Wetenschap ingestemd met het wetsvoorstel ter uitvoering
van de nieuwe Europese richtlijn Audiovisuele mediadiensten in
Nederland.
De richtlijn Audiovisuele mediadiensten zorgt ervoor dat voor
televisiediensten op aanvraag - die bijvoorbeeld via het internet
beschikbaar worden gesteld - reclameregels met betrekking tot de
herkenbaarheid van reclame- en telewinkelboodschappen, sponsoring en
productplaatsing in het media-aanbod gelden. De richtlijn voorziet ook
in de bevordering van de toegankelijkheid van televisiediensten op
aanvraag voor auditief en visueel gehandicapten. Verder bepaalt zij
dat aanbieders van deze diensten adres- en contactgegevens beschikbaar
stellen zodat zij voor de consument gemakkelijk herkenbaar en
bereikbaar zijn.
In de richtlijn Audiovisuele mediadiensten worden de
reclamevoorschriften versoepeld. Bovendien krijgen omroepen in de
nieuwe regeling het recht korte fragmenten te kiezen uit het
programma-aanbod van collega-omroepen met exclusieve rechten.
De ministerraad heeft ermee ingestemd dat het wetsvoorstel voor advies
aan de Raad van State zal worden gezonden. De tekst van het
wetsvoorstel en van het advies van de Raad van State worden pas
openbaar bij indiening bij de Tweede Kamer. Op grond van de nieuwe
richtlijn dient de aanpassing van de mediawetgeving per 19 december
2009 in werking te treden.