AutoRai

Opel Zafira 1.6 CNG Turbo: eerste aardgas MPV met turbo

(11/14/2008)
De krachtigste aardgasauto gaat in december in première wanneer Opel zijn eerste compacte MPV met Compressed Natural Gas (CNG) motor en een turbocompressor presenteert op de autoshow van Bologna (5 tot 14 december 2008).

De nieuwe Zafira 1.6 CNG turbo levert 150 pk, heeft een topsnelheid van 200 km/u maar verbruikt gemiddeld slechts 5,3 kg aardgas per 100 km en stoot 144 g/km CO2 uit. Dat betekent 60 procent extra paardenkracht voor een verschil van slechts 6 gram CO2 ten opzichte van de turbo-loze versie. De nieuwe Zafira 1.6 CNG Turbo zal vanaf januari 2009 op de markten verschijnen.

Met dit nieuwste model biedt Opel opnieuw een milieubewust alternatief aan zonder in te leveren op het gebied van prestaties. Bovendien hoeft rijden in een zevenzitter niet duur te zijn. CNG is een milieubewuste en goedkope brandstof: gemiddeld liggen de gebruikskosten per 100 kilometer van een CNG-voertuig ongeveer 50 procent lager dan die van een soortgelijke auto die op benzine rijdt. Vergeleken met andere brandstoffen blijven ook op lange termijn de gebruikskosten van een CNG-auto laag, omdat vele Europese regeringen hebben besloten om voertuigen op aardgas te blijven promoten door middel van belastingvoordelen.

In 2001 maakte Opel de weg vrij voor de CNG-aandrijving met de innovatieve monovalentplus-technologie, waarbij de motor geoptimaliseerd is om hoofdzakelijk op aardgas te rijden, maar ook op benzine kan lopen. De Zafira CNG Turbo 1,6-liter motor is ontworpen om op aardgas, biomethaan of op elk mengsel van beide te rijden. Deze krachtbron beschikt over speciale zuigers, kleppen en afzonderlijke injectoren voor aardgas en benzine.

Op aardgas kan het voertuig tot 370 km rijden, terwijl de benzinetank van 14 liter een additionele 150 km biedt om de flexibiliteit te verhogen. Een maximumkoppel van 210 Nm bij slechts 2300 t/min. garandeert voldoende vermogen in alle situaties.

Dankzij de intelligente opstelling van de vier gastanks onder de auto, ter hoogte van de achteras, behoudt het interieur van de Zafira al zijn voordelen op het gebied van aanpasbaarheid en ruimteaanbod. Net zoals zijn zustermodellen beschikt de 1.6 CNG Turbo over het unieke Flex7-stoelsysteem waarmee de auto snel, en zonder de stoelen eruit te hoeven halen, kan worden omgebouwd van een zevenzitter tot een tweezitter.

CNG is één van de vele alternatieve aandrijfstrategieën die Opel en General Motors onderzoeken in het kader van een breder opgezet streven om de CO2 -emissies te beperken en het wereldwijde brandstofverbruik te diversifiëren.

Tijdens de eerste negen maanden van dit jaar werden, op de vijf grootste Europese CNG-markten, meer dan 75.000 aardgasvoertuigen verkocht â dat is bijna net zo veel als in 2007, toen 82.000 CNG-auto's een koper vonden. In totaal bouwde Opel meer dan 58.000 aardgasvoertuigen, wat het merk tot de op één na belangrijkste fabrikant van CNG-modellen in Europa maakt.

Ongeveer 26 procent van alle CNG-voertuigen, die tijdens de eerste negen maanden van dit jaar in Europa werden geregistreerd, zijn compacte MPVâs. Opel verwacht dat zijn aandeel in die markt zal stijgen, omdat de turboversie niet alleen afgestemd is op de behoeften van individuele kopers, maar ook op die van taxibedrijven en fleetklanten.

Momenteel bestaat het CNG-gamma van Opel uit de Zafira 1.6 CNG ecoFLEX met 94 pk en de Combo 1.6 CNG ecoFLEX, die eveneens een maximumvermogen van 94 pk ontwikkelt. In Italië, de grootste markt voor CNG-voertuigen, maakt een bijzonder groot aantal Zafira's CNG deel uit van het verkeer. In 2007 alleen al werden hier meer dan 6.600 exemplaren van de compacte CNG-MPVâs verkocht.