abcdefgh
De voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
Datum Bijlage(n)
14 november 2008 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
V&W/DGLM/2008-716
Onderwerp
Kamervragen
Geachte voorzitter,
Hiermee beantwoord ik de vragen die de leden Bilder en De Rouwe hebben gesteld
over het Besluit laad- en lostijden en overliggeld in de binnenvaart 1991.
1. Is het u bekend dat het huidige Besluit laad- en lostijden en overliggeld in de
binnenvaart uit 1991 dateert en dat deze regeling sterk verouderd is?
1. Ja.
2. Is u bekend dat in 2006 door uw ambtsvoorganger is toegezegd dat de
regeling zou worden vernieuwd, na sterk aandringen door zowel de verladers-
als vervoerdersorganisaties uit de binnenvaart?
2. Bij schrijven van 4 oktober 2006 heeft de Minister van Verkeer en Waterstaat
aan bedoelde organisaties, verenigd in het Deelorgaan binnenvaart, bericht:
"In het overleg van vertegenwoordigers van de verschillende
belangenorganisaties was het niet mogelijk om op alle punten tot
overeenstemming te komen over de benodigde aanpassingen van het besluit
uit 1991. Vandaar dat op enkele onderwerpen gekozen is om een middenweg
te bewandelen, waardoor aan de wensen van beide partijen zoveel mogelijk
tegemoet is gekomen, gebaseerd op een compromis tussen de verschillende
marktpartijen.
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
V&W/DGLM/2008-716
Gezien het feit dat het de uitdrukkelijke wens van de marktpartijen was om
het besluit aan te passen heb ik in overleg met mijn collega van Justitie een
nieuwe, aangepaste regeling opgesteld. De regeling zal naar verwachting 1
januari 2007 inwerkingtreden.
In de optiek van minder overheidsbemoeienis ligt het echter wel in mijn
bedoeling om de nieuwe regeling één jaar te laten gelden. De periode van één
jaar is als overgangsperiode bedoeld, waarin marktpartijen gevraagd wordt in
overleg samen te werken met als uiteindelijk doel intrekking van de regeling
per 1 januari 2008. De resultaten van deze samenwerking zullen worden
betrokken bij de reeds voorziene evaluatie van de werking van het Besluit
Laad- en Lostijden en overliggelden in de binnenvaart."
3. Is het waar dat een nieuwe regeling sinds vorig jaar in concept gereed is maar
niet is ingevoerd? Wat is hier de reden van en hoe ziet het verdere tijdspad en
proces van de uitvoering van eerdergenoemde toezegging eruit?
4. Kunt u toezeggen dat de vernieuwde regeling, in overleg met betrokken
partijen, op korte termijn wordt ingevoerd? Zo ja, per welke datum?
3 en 4. Het is waar dat de regeling vorig jaar reeds in concept gereed was. Ik ben op
dit moment in overleg met de genoemde organisaties over de vraag op welke
wijze het Besluit laad- en lostijden in de binnenvaart 1991 een adequaat
vervolg kan krijgen. Daarbij is ook aan de orde of er een nieuw besluit moet
komen. In december hoop ik u hierover meer duidelijkheid te kunnen geven.
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
J.C. Huizinga-Heringa
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat