Ministerie van Verkeer en Waterstaat

abcdefgh

De voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG

Contactpersoon Doorkiesnummer

Datum Bijlage(n) 14 november 2008 - Ons kenmerk Uw kenmerk V&W/DGLM/2008-716
Onderwerp
Kamervragen

Geachte voorzitter,

Hiermee beantwoord ik de vragen die de leden Bilder en De Rouwe hebben gesteld over het Besluit laad- en lostijden en overliggeld in de binnenvaart 1991.


1. Is het u bekend dat het huidige Besluit laad- en lostijden en overliggeld in de binnenvaart uit 1991 dateert en dat deze regeling sterk verouderd is?


1. Ja.


2. Is u bekend dat in 2006 door uw ambtsvoorganger is toegezegd dat de regeling zou worden vernieuwd, na sterk aandringen door zowel de verladers- als vervoerdersorganisaties uit de binnenvaart?


2. Bij schrijven van 4 oktober 2006 heeft de Minister van Verkeer en Waterstaat aan bedoelde organisaties, verenigd in het Deelorgaan binnenvaart, bericht: "In het overleg van vertegenwoordigers van de verschillende belangenorganisaties was het niet mogelijk om op alle punten tot overeenstemming te komen over de benodigde aanpassingen van het besluit uit 1991. Vandaar dat op enkele onderwerpen gekozen is om een middenweg te bewandelen, waardoor aan de wensen van beide partijen zoveel mogelijk tegemoet is gekomen, gebaseerd op een compromis tussen de verschillende marktpartijen.
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71

Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95 bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)

V&W/DGLM/2008-716

Gezien het feit dat het de uitdrukkelijke wens van de marktpartijen was om het besluit aan te passen heb ik in overleg met mijn collega van Justitie een nieuwe, aangepaste regeling opgesteld. De regeling zal naar verwachting 1 januari 2007 inwerkingtreden.

In de optiek van minder overheidsbemoeienis ligt het echter wel in mijn bedoeling om de nieuwe regeling één jaar te laten gelden. De periode van één jaar is als overgangsperiode bedoeld, waarin marktpartijen gevraagd wordt in overleg samen te werken met als uiteindelijk doel intrekking van de regeling per 1 januari 2008. De resultaten van deze samenwerking zullen worden betrokken bij de reeds voorziene evaluatie van de werking van het Besluit Laad- en Lostijden en overliggelden in de binnenvaart."


3. Is het waar dat een nieuwe regeling sinds vorig jaar in concept gereed is maar niet is ingevoerd? Wat is hier de reden van en hoe ziet het verdere tijdspad en proces van de uitvoering van eerdergenoemde toezegging eruit?


4. Kunt u toezeggen dat de vernieuwde regeling, in overleg met betrokken partijen, op korte termijn wordt ingevoerd? Zo ja, per welke datum?

3 en 4. Het is waar dat de regeling vorig jaar reeds in concept gereed was. Ik ben op dit moment in overleg met de genoemde organisaties over de vraag op welke wijze het Besluit laad- en lostijden in de binnenvaart 1991 een adequaat vervolg kan krijgen. Daarbij is ook aan de orde of er een nieuw besluit moet komen. In december hoop ik u hierover meer duidelijkheid te kunnen geven.

Hoogachtend,

DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

J.C. Huizinga-Heringa


---