FloraHolland
FloraHolland Ondernemers Class: energiek duurzaam ondernemen
FLORAHOLLAND, 14 november 2008 (persbericht)- `Energiek duurzaam
ondernemen' was het thema van de Ondernemers Class die Floraholland
afgelopen woensdag organiseerde. Een paar keer per jaar nodigt de
veiling voor de Ondernemers Class haar top 100 aanvoerders uit om met
elkaar te discussiëren over actuele onderwerpen. Energiek duurzaam
ondernemen is een thema dat iedereen vandaag de dag bezig houdt: van
producent tot consument. De vraag was dan ook: hoe kun je als
ondernemer marktkansen benutten door 'energiek duurzaam te
ondernemen'.
Tachtig toonaangevende aanvoerders van bloemen en planten gingen bij
Priva in De Lier op bezoek. Bernard Oosterom, vice-voorzitter van
FloraHolland, startte de dag met een inleiding over het belang van
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, zowel voor de sector als voor
FloraHolland. `Doel daarbij is dat we ons bewust zijn van de
mogelijkheden, want MVO is een randvoorwaarde voor een sterke
marktpositie", aldus Oosterom.
Steeds meer MVO in de sector
Wilko Wisse, van tomatenkwekerij Lans, maakte de aanwezigen duidelijk
dat de sierteeltsector al veel meer maatschappelijk verantwoord
onderneemt dan meestal gedacht wordt. Hij noemde het gebruik van
biologische middelen, gescheiden afvalinzameling en recirculatie van
regenwater als voorbeelden. "Alleen weten handel en consument dit nog
niet. Zorg dat deze doelgroepen ervan op de hoogte worden gebracht.
Een retailer die maatschappelijk verantwoord onderneemt, handelt het
liefst met bedrijven die dit ook doen", aldus Wisse.
Duurzaam telen
Uit een in 2008 uitgevoerd online onderzoek van Q&A Research &
Consultancy onder 5000 consumenten uit vijf verschillende landen,
blijkt dat ongeveer 40% van de consumenten weet dat er duurzaam
geteelde bloemen en planten te koop zijn. Die consumenten geven ook
aan bereid te zijn ze te kopen, als maar bekend is waar deze producten
te koop zijn. Doorslaggevend voor de aankoop is het milieu.
"Duurzaam bloemen en planten produceren is een randvoorwaarde.
Iedereen gaat mee in deze trend. Als je nu instapt, dan onderscheid je
jezelf van anderen", aldus Bas Bakker van Q&A Research & Consultancy.
Na de presentaties werd er gediscussieerd over energiek en
maatschappelijk verantwoord ondernemen. De aanwezigen waren het erover
eens dat meer gecommuniceerd moet worden over wat de sierteeltsector
doet aan MVO. "Het met elkaar investeren in het overbrengen van deze
boodschap levert op lange termijn een structureel betere prestatie
op", concludeerde dagvoorzitter Arne Weverling aan het eind van de
middag.
Fotobijschrift: Een volle zaal bij de FloraHolland Ondernemers Class