Antwoord op vragen over Misstanden varkenstransport
14 november 2008 - kamerstuk
Directie Landbouw
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA 's-GRAVENHAGE
uw brief van uw kenmerk ons kenmerk datum
30 september 2008
2008Z03458/208090
DL. 2008/2802 14 november 2008
onderwerp 1540 bijlagen
Kamervragen over misstanden bij een
varkenstransport
Geachte Voorzitter,
Hierbij stuur ik u de antwoorden op de vragen die gesteld zijn door het lid Van Velzen (SP)
over misstanden bij een varkenstransport.
1
Is het waar dat de transportvergunning van het transportbedrijf Vaex is ingetrokken, mede
naar aanleiding van de aangifte van Varkens in Nood bij de Algemene Inspectie Dienst,
toen een vrachtwagen van dit bedrijf een overtreding beging in Oostenrijk?
Nee, aanleiding voor de schorsing zijn de geconstateerde overtredingen bij een
internationaal transport van varkens van Spanje naar Slowakije op 21 en 22 juni 2008 en
een sterk vermoeden van betrokkenheid bij een ander incident, namelijk in Oostenrijk op
25 augustus 2008. Het laatstgenoemde vermoeden was reden om de vergunning per direct
te schorsen.
2, 3, 4 en 5
Is het waar dat deze wagen in Oostenrijk was overbeladen met biggen, namelijk 1850
biggen terwijl 900 biggen is toegestaan? Is het voorts waar dat er te weinig gelegenheid
tot het drinken van water was? Is het waar dat de biggen lichter dan de vereiste 10 kg
waren?
Is het u bekend welke dierenarts dit transport heeft toegestaan? Kunt u uitleggen hoe het
mogelijk is dat deze dierenarts dit transport heeft toegestaan? Bent u bereid maatregelen
te nemen tegen deze dierenarts? Zo neen, waarom niet?
Bent u bereid de vergunning van betreffende chauffeur in te trekken, en/of zijn diploma als
veetransporteur in te trekken? Zo neen, waarom niet?
Kunt u de Kamer informeren over de eventuele verdere opgelegde sancties in Oostenrijk en
in Nederland naar aanleiding van deze overtreding?
Voor de beantwoording van deze vraag, verwijs ik naar mijn antwoord op eerdere vragen
die over dit onderwerp gesteld zijn door zowel de leden Van Gent (GroenLinks) en Thieme
(PvdD) (Aanhangsel van de Handelingen 2008-2009, nr. 318 en 363).
Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad
14 november 2008 DL. 2008/2802 2
6
Bent u bereid een compleet overzicht te geven van alle overtredingen die dit bedrijf eerder
begaan heeft, de sancties die dit bedrijf toen zijn opgelegd? Zo neen, waarom niet?
Nee, het is in beginsel juridisch niet mogelijk voor een specifiek bedrijf de opgelegde
(strafrechtelijke) sancties openbaar te maken. Dit kan alleen indien hiervoor een wettelijke
basis bestaat. Openbaarmaking van de rechtelijke uitspraak is een bijkomende straf die
enkel de rechter kan opleggen.
Wel zal, zoals u weet, een pilot voor de openbaarmaking van inspectiegegevens
diertransporten gaan starten. Zoals aangegeven in mijn brief van 10 oktober 2008
"Voortgangsrapportage VWA naar aanleiding van toezicht op diertransporten en in
slachterijen" (TK 2008-2009, 26 991, nr. 229), geven de conclusies van het rapport Hoekstra
echter aanleiding om een pas op de plaats te maken en eerst de gegevensstromen binnen
de VWA op orde te brengen. Daarna wil ik overgaan tot openbaarmaking van de inspectie-
gegevens diertransporten die zich daarvoor lenen.
7, 8, 9 en 10
Is het waar dat Vaex nu onder de vergunning van het transportbedrijf Roke Trading
doorgaat met het vervoer van varkens, en de vrachtwagens `nog geen minuut hebben
stilgestaan' sinds het intrekken van de vergunning?
Is het u bekend welke dierenarts het `omkatten' van de transportvergunning heeft
toegestaan? Hoe is dit mogelijk? Bent u bereid maatregelen te nemen tegen deze
dierenarts? Zo neen, waarom niet?
Deelt u de mening dat Vaex via deze constructie een rechtshandeling pleegt die uitsluitend
tot doel heeft de wet te omzeilen, en dus nog steeds juridisch strafbaar is? Zo neen,
waarom niet? Zo ja, welke maatregelen gaat u nemen tegenover dit bedrijf?
Bent u bereid maatregelen te nemen om het `omkatten' van transportvergunningen te
voorkomen? Zo neen, waarom niet?
Vervoerders hebben veewagens niet altijd in eigendom en het staat hen vrij een veewagen
te huren of verhuren. Zo kan een transporteur een veewagen huren van een geschorste
ondernemer, die voldoet aan alle eisen van de transportverordening. Dat een veewagen
van een vervoerder "doorrijdt" wil dus op zich niet zeggen dat de regelgeving wordt
overtreden of sancties worden ontdoken.
Het kan ook voorkomen dat een vervoerder, waarvan de vergunning is ingetrokken met
een overgenomen of nieuw opgerichte rechtspersoon, een nieuwe vergunning probeert
aan te vragen. Bij de aanvraag van een vergunning wordt aan de hand van de gegevens
van de Kamer van Koophandel gekeken welke personen "achter" de rechtspersoon zitten.
Indien duidelijk wordt dat het gaat om een vervoerder waarvan de vergunning eerder is
ingetrokken die met een nieuwe vergunning deze sanctie probeert te ontduiken, dan
wordt geen nieuwe vergunning afgegeven.
11
Bent u bereid ervoor te zorgen dat de transportvergunning van Vaex ook in andere
Europese landen wordt ingetrokken? Zo neen, waarom niet?
Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad
14 november 2008 DL. 2008/2802 3
Op grond van de transportverordening mag een vervoerder slechts één vergunning
aanvragen bij één bevoegde autoriteit. Het intrekken van buitenlandse vergunningen van
een transportfirma valt buiten mijn jurisdictie. Wel zal ik de autoriteiten van de lidstaten
waarvan ik weet dat een aanvraag voor een andere vergunning loopt, indien nodig, de
informatie verschaffen voor de beoordeling of het verbod op het hebben van meerdere
vergunningen wordt overtreden.
12
Bent u bereid een transparant sanctiebeleid te ontwikkelen ten opzichte van varkens-
transporteurs die de transportregels (herhaaldelijk) overtreden? Zo nee, waarom niet?
Ik ben momenteel bezig met de verbetering van de toepassing van het huidige hand-
havingsinstrumentarium. Zo zal per 1 januari 2009 de last onder dwangsom worden
ingezet. Met de aanpassing van de Beleidsregels dierenwelzijn zal de proportionaliteit van
het instrumentarium worden verbeterd. Tot slot zal ook gebruik kunnen worden gemaakt
van de bestuurlijke boete zodra het wetsvoorstel hiertoe in werking is getreden. Deze
maatregelen zullen leiden tot een effectievere aanpak van overtreders en recidivisten.
Het strafrechtelijke sanctiebeleid met betrekking tot het vervoeren van dieren is
neergelegd in hoofdstuk II.2, afdeling 7 van de Richtlijn voor strafvordering regelgeving
ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit van het College van procureurs-
generaal.
DE MINISTER VAN LANDBOUW, NATUUR EN
VOEDSELKWALITEIT,
G. Verburg
---- --
Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit