80% van Nederlanders heeft geen vertrouwen in de wereldeconomie
14
/11/2008 10:59
&Samhoud Nederland B.V.
80% van Nederlanders heeft geen vertrouwen in de wereldeconomie
75% heeft geen vertrouwen in de financiële sector
Het vertrouwen van Nederlanders in de wereldeconomie is gedaald naar 19,2%. De financiële sector als geheel geniet slechts 25% van het vertrouwen van de Nederlander.
Ook de overheid kan dat vertrouwen niet terugbrengen. Vertrouwen in De Nederlandsche Bank is 60%, minister Wouter Bos kan rekenen op 40% vertrouwen, net als het ministerie van Financiën. Nederlanders hebben een stuk meer vertrouwen in hun eigen bank: 75%. Dat vertrouwen is echter een schijnvertrouwen als wordt gevraagd naar de aspecten die.
vertrouwen beïnvloeden. Dan daalt dat relatief hoge cijfer naar 50%.
Deze en meer conclusies zijn afkomstig uit een onderzoek onder 2057 klanten van banken dat werd uitgevoerd in opdracht van organisatieadviesbureau ?.
Hoe verder van het bed, hoe minder vertrouwen
Het vertrouwen in de wereldeconomie is ver gezakt onder de Nederlanders. 19,2% heeft nog vertrouwen in de wereldeconomie. Iets dichter bij huis is het vertrouwen in de Europese economie iets minder laag: 27,5%. De Nederlandse economie komt er met 41% het beste van af. Hoe dichter bij huis, hoe meer vertrouwen dus.
Klant heeft meer vertrouwen in eigen bank dan in de overheid
Nederlanders maken zich steeds meer zorgen over hun huidige financiële situatie. Een kleine 10% zegt zelf nadeel te hebben ondervonden van de kredietcrisis.
Slechts 4% overweegt echter over te stappen naar een andere bank. Die kan namelijk nog altijd rekenen op 75% vertrouwen van de klant. Dat is een stuk hoger dan het vertrouwen in de overheid. Nederlanders hebben respectievelijk 60%, 40% en 40% vertrouwen in De Nederlandsche Bank, minister Wouter Bos en het ministerie van Financiën.
Banken leven nu nog op een vertrouwensbubble
Uit het onderzoek blijkt verder dat na de kredietcrisis er nu ook een vertrouwenscrisis dreigt voor de banken. Weliswaar overweegt slechts 4% van de klanten over te stappen naar een andere bank, en genieten banken nog gemiddeld 75% vertrouwen van hun eigen klanten, bij het doorvragen op aspecten die het vertrouwen beïnvloeden blijkt dat cijfer lager uit te vallen. Het gaat daarbij om aspecten als integriteit, goede bedoelingen hebben, resultaten bereiken en goede dienstverlening. Deze losse factoren samen zijn goed voor een vertrouwen van 50%. Het woord lijkt nu aan de banken zelf: tijdig en volledig communiceren met de klanten.
81% van de klanten verwacht van hun bank dat deze aan actieve rol speelt in het bewaren van vertrouwen.
http://www.samhoud.nl