Scholier onwetend over moderne biotechnologie
27 oktober 2008
Een groot deel van de zestienjarige middelbare scholieren is zich
matig bewust van wat moderne biotechnologie inhoudt; ze weten niet wat
ze ervan moeten vinden. Emoties en gedrag spelen daarbij een even
grote rol als kennis. Meer kennis leidt daarom niet automatisch tot
een grotere bewustwording, zo concludeert NWO-onderzoekster Tanja
Klop. 14 november promoveert zij aan de Erasmus Universiteit
Rotterdam.
Scholieren met bovengemiddelde kennis over moderne biotechnologie
staan of heel positief of heel sceptisch tegenover het onderwerp. Dat
blijkt uit onderzoek van Tanja Klop naar attitudes van zestienjarige
middelbare scholieren ten aanzien van moderne biotechnologie. Het
grootste deel van de onderzochte scholieren bleek echter geen
duidelijke of onderbouwde mening over het onderwerp te hebben.
Uit het onderzoek kwam verder naar voren dat de houding van scholieren
tegenover biotechnologie niet alleen afhankelijk is van kennis; ook
emotionele en ethische overwegingen spelen een grote rol. Het
aanbieden van sociaalwetenschappelijke onderwijsmodules die niet
alleen op kennisvergroting zijn gericht, maar zich ook op emotie en
gedrag richten, kan leerlingen daarom stimuleren om hun attitudes
beter te onderbouwen.
Het onderzoek bestond uit twee delen die beide betrekking hadden op de
interactie tussen scholieren en moderne biotechnologie. In het eerste
deel onderzocht de promovenda aan de hand van een attitudevragenlijst
wat de attitudes van de geselecteerde groep over biotechnologie waren
en waarop deze waren gebaseerd. Hieruit bleek dat 42% van de
leerlingen onwetend over het onderwerp was. 17% stelde zich afwijzend
op. 22% was voorstander. 18% was bezorgd sceptisch.
De voorstanders en de sceptici leken goed op de hoogte van wat moderne
biotechnologie inhoudt. De groep die ronduit afwijzend was, bleek erg
weinig kennis over biotechnologie en aanverwante onderwerpen te
hebben.
In het tweede deel van het onderzoek is gekeken hoe
wetenschapsonderwijs leerlingen kan helpen hun attitudes op dit gebied
te verdiepen. Na het volgen van een module over kanker en moderne
biotechnologie bleken leerlingen die al positief stonden tegenover de
technologie nog positiever. De kritische scholieren echter verschoven
voor een deel naar de groep onwetenden, vooral omdat zij zich
onzekerder voelden over hun sceptische houding. De module heeft de
meeste leerlingen wel tot denken aangezet.
Dit onderzoek is gefinancierd binnen het NWO-programma 'De
maatschappelijke component van het genomics-onderzoek.'
..............................
Meer informatie:
* T. (Tanja) Klop (EUR, inmiddels werkzaam bij de Technische
Universiteit Delft)
* klop@tudelft.nl, +31(0)15-278 92 89
* Promotie: 14 november, Erasmus Universiteit Rotterdam
* Promotoren: prof. dr. H.G. Schmidt, prof. dr. G.T.M. ten Dam
* Co-promotor: dr. S.E. Severiens
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek