Vermogens-, liquiditeitspositie en provinciale opcenten in provincie Zuid-Holland
Vermogenspositie
Het ministerie van Binnenlandse Zaken heeft op 16 oktober 2008 de interprovinciale vergelijking van provinciale financiën 2008 uitgebracht. Uit dit overzicht blijkt dat het eigen vermogen van de provincie Zuid-Holland uitgedrukt in euro per inwoner het kleinst is van alle provincies. De investeringen zijn in Zuid-Holland, op één provincie na, het grootst.
Eigen vermogen per 31-12-2008 ¤ per inwoner
PZH 40
Gemiddeld 189
Investeringen per 31-12-2008 ¤ per inwoner
PZH 96
Gemiddeld 43
Het rapport van Binnenlandse Zaken is via deze link te downloaden.
Liquiditeitspositie
Op basis van het geplande uitgavenverloop bedraagt het liquiditeitssaldo circa ¤ 175 miljoen (week 43). Het gebruikelijk patroon is dat in hett laatste kwartaal extra betalingen plaatsvinden van circa ¤ 20 miljjoen per maand.
De provincie heeft het geld overigens uitsluitend uitstaan bij AAA-banken (triple 'A') in Nederland en niet bij bijvoorbeeld buitenlandse banken die onlangs in de problemen zijn gekomen. Een AAA-rating is de hoogste graad van kredietwaardigheid die banken kunnen krijgen.
De verwachting is dat het uiteindelijke overschot niet sterk zal afwijken van de in de begroting 2009 opgenomen stand. De begroting 2009 gaat er vanuit dat de provincie Zuid-Holland per 1 januari 2009 108,7 miljoen euro tijdelijk op spaarrekeningen heeft ondergebracht. Dit zijn dus middelen die tijdelijk worden aangehouden om te worden aangesproken voor ondermeer (vertraagde) infrastructurele projecten. Het gaat hierbij om totaal circa 80 miljoen euro. Een voorbeeld van zo'n project dat is doorgeschoven van 2008 naar 2009 maar waarvoor dus wel al kapitaal was aangetrokken, is de RijnGouwelijn.
Overigens heeft de begroting van de provincie Zuid-Holland een omvang van circa ¤ 970 miljoen. Een buffer/werkkapitaal aanhouden van tien proccent op het totaal van de begroting is bedrijfseconomisch gebruikelijk en verantwoord.
Provinciale opcenten
Per 1 april 2008 is het tarief voor de provinciale opcenten in Zuid-Holland met 17 opcenten verhoogd. De reden hiervoor is dat de provinciemet ingang van 2008 flink gaat investeren in de bereikbaarheid. Zo wordt een groot aantal provinciale wegen verbeterd, worden fietspaden aangelegd, wordt extra geïnvesteerd in hoogwaardig openbaar vervoer, worden milieumaatregelen genomen om de CO2-uitstoot te verminderen enzovoort. Dit alles om de bereikbaarheid van en de leefbaarheid in de Randstad te verbeteren.
Om deze investeringen te kunnen plegen is, naast bezuinigingen in de organisatie, de provinciale belasting verhoogd.
Gevolgen voor de burger
De gevolgen voor de burger van de stijging van de motorrijtuigenbelasting zijn als volgt te weer te geven:
Gewichtsklasse (kg)
Tarief oud
Tarief nieuw
Verschil
Kleine auto
850-950
¤ 100
¤ 124
¤ 24
Middenklasser
1050-1150
¤ 169
¤ 209
¤ 49
Zakelijke leaseauto
1450-1550
¤ 306
¤ 379
¤ 73
SUV
1950-2050
¤ 477
¤ 591
¤ 114
Tabel: nieuwe afdracht motorrijtuigenbelasting op jaarbasis ten opzichte van 2007 voor diverse gewichtsklassen
De opcenten worden het komend jaar (2009) niet verhoogd. De tarieven krijgen alleen een inflatiecorrectie zoals te doen gebruikelijk.
Kredietcrisis/financieel toezicht
De provincie Zuid-Holland houdt financieel toezicht op de gemeenten in Zuid-Holland. Hieronder volgt nog een overzicht van Zuid-Hollandse gemeenten met spaartegoeden bij banken die in de problemen zijn geraakt:
Gemeente Alphen 3,0 mln. (Landsbanki)
Gemeente Den Haag 10,0 mln. (Landsbanki)
Gemeente Dordrecht8,0 mln. (Landsbanki)
3,4 mln. (Kaupthing)
Gemeente Graafstroom 3,3 mln. (Landsbanki)
Gemeente Pijnacker-Nootdorp 12,0 mln. (Landsbanki)
Gemeenschappelijke Regeling Drechtsteden 7,0 mln. (Landsbanki)
Bron: afdeling Communicatie, telefoon 070 - 441 66 22
Provincie Zuid-Holland