ChristenUnie
Inbreng advies-Alders
Inbreng advies-Alders
donderdag 13 november 2008 14:58
Nachtsluiting
De leden van de ChristenUnie-fractie vragen of de minister zich de
toezegging t.a.v. de aangehouden motie Cramer c.s. over
nachtsluiting van regionale luchthavens tussen 23 en 7 uur herinnert
namelijk dat dit terug zou komen bij de behandeling van de
luchtvaartnota. De minister heeft in het algemeen overleg verwezen
naar het nog te starten lokale Alders-overleg. In het Alders-advies is
opening van Lelystad en Eindhoven tussen 6 en 24 uur echter het
uitgangspunt. Genoemde leden pleiten ervoor conform de toezegging bij
het RBML-debat over de nachtsluiting in de luchtvaartnota een
duidelijk standpunt in te nemen en dit niet over te laten aan de
lokale Alders overleggen.
Lokale bescherming
Tijdens het algemeen overleg is stil gestaan bij de lokale bescherming
voor bewoners onder het nieuwe stelsel met VVA. Genoemde leden vragen
op welke wijze de wettelijke garantie voor lokale bescherming van de
burgers vorm gaat krijgen en via welk proces zij rechten kunnen
ontlenen. Deze leden willen weten wat voor lokale bescherming bewoners
concreet kunnen vragen op basis van VVA. Zij vragen hoe de verandering
van lokale geluidsbelasting bij aanpassing van de VVA-regels wordt
getoetst nu de lokale normen volgens het advies van Alders verdwijnen.
Tijdens het AO is gesteld dat bewoners naar de inspectie
Verkeer&Waterstaat kunnen. Genoemde leden vragen in welke gevallen dit
kan, met welke mogelijke effecten en op basis waarvan bezwaar gemaakt
kan worden als er geen lokale normen meer zijn.
Vervolgstappen
De leden van de ChristenUnie-fractie vragen wat de verdere procedurele
en wettelijke stappen zijn die zullen worden genomen richting
invoering van VVA en wat hiervan de planning is. Zij vragen specifiek
op welke momenten (voorafgaande aan behandeling van de wetgeving) de
Kamer hierbij betrokken wordt. In het algemeen overleg is toegezegd
dat maatschappelijke organisaties zoals natuur en milieuorganisaties
bij de verdere uitwerking worden betrokken. Genoemde leden
onderstrepen het belang van deze participatie en vragen hoe dit wordt
vormgegeven.
Lokaal Alders overleg
In het algemeen overleg is aangegeven dat ook in de regio's Eindhoven
en Lelystad onder leiding van de heer Alders de overlast van de
vliegvelden zal worden besproken. Genoemde leden onderstrepen het
belang van dit overleg. Zij vragen welke samenstelling deze
'Alders'-tafels zullen krijgen en of er ook natuur- en milieu
organisaties worden betrokken. Genoemde leden geven aan dat ook bij de
lokale Alders-overleggen een gedeelde probleem analyse en
onderzoeksgegevens van belang zijn. Genoemde leden gaan er van uit dat
dit enige tijd zal kosten en vragen daarom hoe deze Alders-overleggen
zich verhouden tot de planning voor de invoering van het nieuwe
stelsel voor Schiphol.
Valideren
In het algemeen overleg is toegezegd dat het voorgestelde stelsel met
VVA zal worden gevalideerd. Genoemde leden vragen op welke termijn de
Kamer hier een voorstel voor zal ontvangen. Zij vragen of in de
validatie ook de veranderingen in geluidsbelasting en
vliegtuigpassages per woonkern, op een voor burgers inzichtelijke
manier weergegeven, mee worden genomen en of het handhavingssysteem
ook middels simulaties voor een aantal prognosejaren op langere
termijn wordt getoetst in hoeverre het voorgestelde systeem voldoet in
situaties waarbij door groei van de luchtvaart de grenzen worden
bereikt.
Garantiepunten
Tenslotte vragen de leden van de ChristenUnie-fractie of kan worden
aangegeven wat de veronderstelde perverse effecten zijn van het door
Natuur & Milieu voorgestelde systeem met garantiepunten bij woonkernen
op enige afstand van Schiphol, dat zich richt op controle achteraf om
het gebruiksplan voor het komende jaar te optimaliseren.
---
30452, nr. 30 bij het debat over de Regelgeving Burgerluchthavens
en Militaire Luchthavens (RBML)