Provincie Flevoland biedt maatwerk bij vergunningvoorschriften warmte-koude opslag

De provincie verlicht de voorschriften verbonden aan vergunningen voor Warmte-Koude opslagsystemen (WKO). Bij WKO wordt grondwater gebruikt voor de opslag van energie. De provincie vindt het een goede ontwikkeling dat WKO steeds vaker wordt toegepast, vooral bij nieuwbouw. Maatwerk met betrekking tot de voorschriften past binnen het streven van de provincie om onnodige regels te schrappen. Ook de handhaving wordt eenduidiger, doordat de vergunninghouder precies weet waar hij of zij aan toe is.

Monitoring van WKO's moet inzicht geven in de risico's, tegen redelijke inspanningen door de vergunninghouder. WKO brengt risico's met zich mee zoals verontreiniging van grondwater. Ook kan onbalans in de energie leiden tot structurele opwarming of afkoeling van het grondwater. Aan WKO-vergunningen worden daarom voorschriften verbonden die bedoeld zijn om het grondwater te beschermen.

De monitoringsvoorschriften van Flevoland zijn tot op heden strenger geweest dan bij andere provincies, onder andere omdat Zuidelijk Flevoland een grote hoeveelheid grondwater ter beschikking heeft die zeer geschikt is voor de bereiding van drinkwater. Nu is een evaluatie van de vergunningsvoorschriften uitgevoerd. Daarbij is gebruik gemaakt van de actuele kennis over WKO en de monitoringsgegevens van actieve WKO's in Flevoland.

De nieuwe monitoringsvoorschriften zullen optimaal worden afgestemd op de specifieke risico's van het betreffende WKO-systeem. Dit maatwerk betekent een besparing van kosten en inspanningen bij de
vergunninghouders van installaties. Zo kunnen bepaalde metingen en chemische analyses op enig moment vervallen indien deze in lijn zijn met de verwachtingen. Verder hoeft in de meeste situaties geen (dure) waarnemingsput meer geplaatst te worden. Ook hoeven minder (dure) chemische analyses te worden uitgevoerd. Het pakket kan evenwel weer worden uitgebreid als metingen onverwachte resultaten laten zien.

De provincie vraagt vergunninghouders voortaan om niet alleen meetwaardes aan te leveren. Ook moet er een interpretatie van de gegevens worden gemaakt en een uitspraak worden gedaan over de ontwikkeling van de risico's. Deze gestructureerde manier van aanleveren draagt bij aan betere communicatie tussen vergunninghouder en provincie.

Bij nieuwe vergunningen worden deze vergunningsvoorschriften toegepast. Vergunningen die al verleend zijn worden in 2009, in overleg met de beheerders, aangepast aan de nieuwe, lichtere voorschriften.