FloraHolland
Aad van den Enden: `Er is toekomst voor de bloemist'
BLEISWIJK (13 november 2008) - Op het bericht in De Telegraaf met de
titel `De Bloemist legt het loodje' zijn veel reacties gekomen. In de
op 3 november door VBW georganiseerde forumbijeenkomst is getracht om
juist de kracht van de Nederlandse bloemisterij te belichten. Aan de
hand van stellingen is gediscussieerd over de positie van de bloemist
op de binnenlandse markt.
Vestigingsmanager van FloraHolland vestiging Bleiswijk , Aad van den
Enden nam deel aan de forumbijeenkomst en schaart zich achter de
mening van de Vereniging Bloemist-Winkeliers (VBW) dat er toekomst is
voor de bloemist. Aad van den Enden: `Het is een uitdaging voor de
bloemist om de marktafzet te vergroten'. Hij denkt hierbij aan de
zakelijke markt, aan exclusieve producten en aan de uitvaartmarkt. Aad
van den Enden: `Vergroot de koek en zet consumenten aan om meer
bloemen en planten te gaan kopen. Met het verhogen van de bestedingen,
zullen de verhoudingen tussen de retail en de bloemist, ook minder
gericht zijn op concurrentie'.
De forumdeelnemers gaven bloemisten bovendien als advies mee om meer
aan promotie te doen en er zo voor te zorgen dat bloemen bij de
consument weer in een top of mind positie als weggeefcadeau komen te
staan. Ook kwam naar voren dat het belangrijk voor bloemisten is om
zich te specialiseren en een duidelijke keuze te maken voor een
bepaald segment. Aad van den Enden sprak de toezegging uit ook vanuit
FloraHolland actief mee te willen denken en werken aan het versterken
van de positie van de Nederlandse bloemisterij.