Veldwerk Transport kiest na uitgebreide selectie voor 8 MAN TGL bakwagens
(11/13/2008)
Het vervoersaanbod van de Van Velden Holding in De Lier is breed.
Binnen het concern zijn meerdere bedrijfsonderdelen actief, die ieder
op een eigen manier in de vervoersbehoefte van een klant kunnen
voorzien.
Naast Veldwerk Koerier, waar het bedrijf in 1988 mee begon, zijn dat
Veldwerk Materieel en Veldwerk Transport. Het laatstgenoemde
bedrijfsonderdeel verving onlangs, na een uitgebreide
productvergelijking, een deel van haar materieelvloot voor een achttal
nieuwe MAN TGL 12.180 4x2 vrachtautoâs met een baklengte van 9 meter.
Deze voertuigen zijn inmiddels geleverd door MAN dealer Van Leeuwen
Truckservice Westland en worden ingezet voor het vervoer van pvc
rioleringsbuizen van Dyka.
De bedrijfsnaam Veldwerk is destijds door een reclamebureau bedacht en
vormde een samentrekking van de achternaam van grondlegger Van Velden
en het woord âwerkâ. Inmiddels voert de tweede generatie, in de
persoon van Christian van Velden, de onderneming aan. Hij vertelt:
âHet bedrijf startte in 1988 met één auto en biedt nu werk aan 50
werknemers, 35 eigen voertuigen, waaronder 20 vrachtautoâs, 10
bestelautoâs en de nodige personenautoâs. Die ieder, afhankelijk van
de inzet, aan het werk zijn voor ons transport- of koeriersbedrijf.
Daarnaast beschikken wij hier in De Lier over een eigen op- en
overslagruimte met 600 palletplaatsen. Binnen de grote diversiteit aan
werkzaamheden valt sinds 1999 ook het vervoer van lange pvc buizen
voor rioleringen. Tot voor kort reden wij in dat werk voor Dyka met
verschillende truckmerken en wilden dat meer standaardiseren. Om
daarbij tot een juiste keuze te komen, hebben wij diverse merken en
modellen getest en uitgebreid gekeken naar de oplossing die ons en
vooral ook de chauffeurs het best beviel. Uiteindelijk viel de keuze
op de 12 tons MAN TGL met een 180 pk Euro 4 dieselmotor zonder AdBlue.
Op basis van onze ervaring met eerder in gebruik genomen trekkers en
bakwagens van het merk wisten wij dat de kwaliteit van de autoâs en de
dealer prima in orde waren. Wat verder voor de TGL sprak was de ruime
cabine en zeker ook de lage instap. De chauffeurs op deze autoâs
stappen dagelijks 35 tot 40 maal in en uit de cabine en dan is een
lage instap plezieriger. Voorwaarde bij de bestelling van de MAN âs
was wel dat alle autoâs tegelijk geleverd moesten worden, omdat wij de
omwisseling in een vakantieperiode wilden realiseren. Met de hulp van
de leverende dealer is dat prima gelukt. Samen met collega-dealers in
de inzetgebieden verzorgen zij ook het onderhoud, dat wij in een
contract hebben opgenomen. Zowel op de locatie Dordrecht als die in
Alkmaar staat een deel van de 8 nieuwe MANâs, die opvallen door hun
lengte. Die bedraagt bijna 11 meter omdat we daar de buizen het best
mee kunnen vervoeren. In het kader van de veiligheid zijn de autoâs
verder voorzien van achteruitrijcameraâs, speciale flits
knipperlichten en een apart vergrendelsysteem met spanbanden en
bajonethaken om in combinatie met de rongen de lading stevig mee vast
te zetten. De chauffeur heeft de beschikking over een luxe
bestuurdersstoel, een automatische versnellingsbak, elektrische ramen
en een radio-cd-spelerâ, licht directeur Christian van Velden deze
aankoop toe.
Veldwerk Koerier is het andere onderdeel van het bedrijf en houdt zich
voornamelijk bezig met koeriersdiensten tot 1500 kg waarbij de koerier
in heel Nederland binnen 45 minuten voor de deur staat. Maar ook
gekoeld sneltransport van vleeswaren, levensmiddelen en monsters voor
milieulaboratoria.
The European Road Transport Show 2007
BedrijfsautoRAI