Waterschap Aa en Maas
reacties op
Mailing waterschap roept vele reacties op
Burgers reageren massaal op de mailing die waterschap Aa en Maas in
aanloop naar de verkiezingen verstuurde. De mailing bevat een
uitgestanste Elvis-bril die de burger kan uitdrukken en opzetten. De
boodschap luidt dan ook: `Zet hem op en ga stemmen!'
Een aantal burgers belt en mailt Aa en Maas omdat ze vinden dat de
mailing niet aansluit bij het imago van het waterschap. Ook vinden
sommigen de mailing geldverspilling. Een ander groep reageert
buitengewoon enthousiast. Zo heeft het waterschap inmiddels al
honderden foto's met Elvisbril ontvangen. Als tegenprestatie ontvangt
men een unieke sleutelhanger uit de campagne Nederland leeft met
Water.
Wij vinden de gemaakte kosten voor de mailing acceptabel. Dat zegt
dijkgraaf Lambert Verheijen van waterschap Aa en Maas. "Voor het maken
en verspreiden van de mailing hebben wij 0,21 eurocent per huishouden
uitgegeven. Naar onze mening een aanvaardbaar bedrag. Over de hele
linie gaan wij verantwoord om met belastinggeld van de burger. Ons
waterschap is het één na voordeligste in Nederland met de heffing voor
afvalwaterzuivering Maar de respons van de burger op de mailing laat
ons natuurlijk niet onberoerd. Uiteraard gaan wij onze
verkiezingscampagne zorgvuldig evalueren en indien nodig aanpassen
voor de volgende verkiezingen. Het nieuwe bestuur beslist daar over."
`We wilden opvallen' 081113elvisbrilmailing.jpg (131 Kb)
Volgens Verheijen was het een bewuste keuze van waterschap Aa en Maas
om juist op deze manier aandacht te vragen voor de
waterschapsverkiezingen. "Ons doel was een mailing te versturen die
opvalt tussen alle andere post die de burger ontvangt. Getuige alle
commotie mogen we vaststellen dat dat is gelukt. Gelukkig maar, want
het waterschap doet belangrijk werk dat wordt betaald met
belastinggeld. Het waterschapsbestuur bepaalt hoe dit geld wordt
besteed en maakt keuzes ten aanzien van het waterbeheer in de regio.
Vandaar het belang voor de burger om zijn stem uit te brengen en zo
invloed uit te oefenen op de samenstelling van het nieuwe bestuur voor
de komende vier jaar. Dit is wat wij, verpakt in een opvallend
mailingjasje, met de burger hebben gecommuniceerd."
20081113elvisbril.jpg (115 Kb) Veel positieve reacties
In de mailing werden burgers uitgenodigd om een foto met bril toe te
sturen, in ruil voor een sleutelhanger. Het waterschap kreeg honderden
foto's binnen van ouderen, peuters en zelfs honden en katten met
Elvis-bril. Er is dus ook een grote groep burgers die buitengewoon
enthousiast reageert op de boodschap van het waterschap. De foto's
zijn te bewonderen op www.aaenmaas.nl/verkiezingen.
Stemmen is makkelijk
Alle burgers hebben rond 13 november een stembiljet per post
ontvangen. Dat dient ingevuld terug te worden gestuurd. Dat kan tot en
met 25 november. Geef water uw stem en beslis mee over het water in uw
omgeving. Een kleine moeite, van groot belang!