Piraterij en kredietcrisis vragen extra inzet van overheid

13/11/2008 14:00

Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders

Het geweld van piraten in de Golf van Aden tegen koopvaardijschepen houdt aan. De Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) vraagt van de overheid een snelle en daadkrachtige aanpak van de piraterij ter bescherming van de Nederlandse koopvaardij.

De Nederlandse zeescheepvaartsector is economisch in zwaar weer terecht gekomen. Ook hier is actie van de overheid geboden ter behoud van de internationale concurrentiepositie van Nederlandse reders. Dit zal de Nederlandse reders ook in staat stellen te komen tot krachtige afspraken met de Nederlandse overheid via een intentieverklaring om de uitstoot van broeikasgassen de komende decennia fors te verminderen.

Tijdens de Algemene Ledenvergadering op 13 november 2008 van de KVNR ging de voorzitter, mw. T. Netelenbos, nader in op bovenstaande thema's.

Piraterij

De afwachtende houding van de Nederlandse overheid tegenover de vele aanvallen door piraten in de Golf van Aden baart de KVNR grote zorgen. De reders treffen zelf alle mogelijke voorzorgsmaatregelen maar hebben bescherming van marineschepen nodig. De onrust onder reders en bemanningsleden neemt toe, nu de gevaren voor de bemanning aan boord van Nederlandse schepen blijven aanhouden. Onder reders ontstaat meer en meer aarzeling om hun schepen en bemanning in de waagschaal te stellen op deze belangrijkste handelsroute van en naar het Verre Oosten. De KVNR vraagt daarom om op heel korte termijn effectieve bescherming door marineschepen met een duidelijk mandaat en geweldsinstructie voor het waarborgen van 'law and order' op zee. De aankondiging van een EU-marine eskader is op zich positief, maar dit eskader richt zich vooral op de VN-voedseltransporten en ook is het geweldsmandaat nog niet vastgesteld.

Kredietcrisis

De kredietcrisis heeft de mondiale economische teruggang versterkt. Voor de zeescheepvaart, en ook de Nederlandse reders, worden de gevolgen thans snel zichtbaar. Er is reden voor extra bezorgdheid omdat de Nederlandse reders en zeevarenden al langer te lijden hebben van een behoorlijke concurrentie-achterstand. Verslechteringen in de Nederlandse fiscale regelingen - zoals de afdrachtvermindering - zorgden de laatste jaren voor hogere loonkosten en een hogere belasting over de winst; verslechteringen die zich in andere Europese landen niet voordeden. De Nederlandse overheid erkent deze problematiek maar concrete maatregelen zijn tot nu toe uitgebleven. Indien verbeteringen van de fiscale maritieme regelingen uitblijven dreigt het uitvlaggen van schepen naar het buitenland, met alle gevolgen voor de Nederlandse maritieme cluster.

Vermindering CO2

Ondanks de economische tegenwind nemen de reders een actieve rol in in de complexe discussie over vermindering van broeikasgassen. De KVNR werkt momenteel met de overheid aan een intentieverklaring om energie te besparen om de CO2-uitstoot door de Nederlandse zeescheepvaart te beperken. Vooruitlopend op de klimaattop in Kopenhagen in december 2009 bespreken zij daarnaast de voor- en nadelen van een emissiehandel in CO2 dan wel een heffingsysteem op brandstof. Afgezien van een definitieve keuze vindt de KVNR dat de concurrentievoorwaarden overal ter wereld gelijk moeten zijn en bepleit daarom wereldwijde - en geen Europese - invoering van dergelijke economische instrumenten.

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl





http://www.kvnr.nl


Noot voor de redactie: