Raad voor Werk en Inkomen
Den Haag, 13-11-2008
RWI: Re-integratiemarkt nog weinig transparant
Gedegen informatie over de landelijke prestaties en resultaten van het
re-integratiebeleid is op dit moment niet of nauwelijks voorhanden
waardoor de effectiviteit van het beleid niet goed meetbaar is. Dit
stelt de Raad voor Werk en Inkomen (RWI) in zijn
Re-integratiemarktanalyse 2008, die vandaag gepresenteerd wordt. De
RWI is van mening dat er vanuit het oogpunt van publieke
verantwoording meer inzicht geboden moet worden in de omvang, inhoud,
kwaliteit en de opbrengsten van de re-integratiedienstverlening. Dit
betekent echter niet dat er geen prestaties behaald zijn; diverse
successen zijn sinds de invoering van SUWI in 2002 geboekt.
De RWI brengt als onderdeel van zijn expertisefunctie periodiek
(tweejaarlijks) een re-integratiemarktanalyse uit. Hierin worden
ontwikkelingen op de re-integratiemarkt geschetst en wordt getracht
deze ontwikkelingen te wegen op doelmatigheid en doeltreffendheid. Ook
worden suggesties voor verbetering en beleidsaanbevelingen gedaan.
Voor de re-integratie van gedeeltelijk arbeidsgeschikten,
werkzoekenden en (niet)uitkeringsgerechtigden wordt, inclusief
gesubsidieerde arbeid, jaarlijks een omvangrijk budget van circa 2
miljard euro beschikbaar gesteld. Geconstateerd moet worden dat het op
dit moment slechts in beperkte mate mogelijk is om, vooral op
landelijke niveau, te bepalen of er sprake is van een effectieve inzet
van middelen. De RWI stelt dat meer aandacht nodig is voor het stellen
van heldere meetbare doelen, het ontwikkelen van een gemeenschappelijk
begrippenkader en het op basis van adequate informatie toetsen in
welke mate die doelen zijn bereikt.
Re-integratiebeleid is gericht op een vermindering van de
afhankelijkheid van uitkeringen en op het laten participeren van
burgers op de arbeidsmarkt. Met het invoeren van de wet SUWI in 2002
is een re-integratiemarkt ontstaan waarbij private
re-integratiebedrijven in opdracht van publieke opdrachtgevers diverse
re-integratiediensten leveren. Ondertussen ontwikkelt de
re-integratiemarkt zich van een markt met een sterke scheiding tussen
publiek opdrachtgeverschap en privaat opdrachtnemerschap naar een
hybride stelsel waar de scheiding tussen regie en uitvoering is
verdwenen. Hierdoor is het zicht op de effectiviteit en efficiency en
de bijdrage van de verschillende partijen diffuus geworden.
De ontwikkeling naar een meer hybride stelsel, in combinatie met de
inspanningen die UWV en gemeenten hebben geleverd, hebben er echter
ook aan bijgedragen dat er meer en beter maatwerk wordt geleverd en
dat er meer oog is voor de kwaliteit van dienstverlening. De
toenemende vraaggerichtheid in de uitvoering van re-integratie is
hiervan een goed voorbeeld. Steeds vaker wordt gewerkt vanuit de
behoefte aan de vraagzijde van de arbeidsmarkt en worden veelvuldige
coalities gesloten tussen bedrijfsleven, re-integratiebedrijven en
opdrachtgevers om te voorzien in de behoefte aan personeel op de
arbeidsmarkt. Het feit dat er sprake is van een verschuiving van de
inkoop van complete re-integratietrajecten naar een meer modulaire
inkoop van specifieke diensten en expertise, duidt volgens de RWI op
een steeds meer weloverwogen inzet van re-integratiemiddelen die
aansluit bij de behoefte en problematiek van de cliënt. Uiteindelijk
zijn het niet de re-integratie-instrumenten of -trajecten die de
effectiviteit bepalen, maar de vraag of deze aansluiten bij de
problematiek van het individu. De RWI wijst daarbij ook op het belang
van een goede diagnosestelling, zodat de vraag `wie wanneer welke
ondersteuning nodig heeft', beter kan worden beantwoord. Daarmee kan
de doelmatigheid en de effectiviteit van re-integratiebeleid worden
verbeterd.
De Raad voor Werk en Inkomen is het overlegorgaan en expertisecentrum
van werkgevers, werknemers en gemeenten. De RWI doet voorstellen aan
de regering en andere partijen over het brede terrein van werk en
inkomen. Doel van deze voorstellen is een goed functionerende
arbeidsmarkt te bevorderen. Het vergroten van de transparantie van en
het verbeteren van de kwaliteit op de re-integratiemarkt behoort
eveneens tot de kerntaken van de RWI.
Voor de redactie,