Den Haag, 13 november 2008
Vragen van de leden Vos en Van Dam (beiden PvdA) aan de staatssecretaris van Economische Zaken
over een langere bedenktijd bij telefonische verkoop
1. Heeft u kennisgenomen van het verzoek van de Ombudsman om de bedenktijd voor ouderen bij de telefonische verkoop van producten en diensten te verlengen van zeven werkdagen naar drie maanden?{1}
2. Deelt u de mening van de PvdA dat naast de kwetsbare ouderen vaak ook de gewone consumenten slachtoffer kunnen worden van ongewenste telefoonverkoop? Zo neen, waarom niet?
3. Bent u het eens met het voorstel van de Ombudsman, dat door ons al eerder in een Algemeen Overleg over telemarketing met u is gedaan, dat de bedenktijd na telefonische verkoop ('koop op afstand') van in ieder geval diensten verlengd zou moeten worden? Kunt u in uw antwoord ook aangeven wat u van de suggestie van de Ombudsman vindt om uit te gaan van een bedenktijd van drie maanden en om diezelfde bedenktijd ook te laten gelden voor producten?
4. Wat vindt u van het idee om onderscheid te maken tussen telefonische verkoop op initiatief van de consument of op initiatief van de aanbieder (afhankelijk van de vraag wie er belt)?
5. Ziet u het voorstel van de Ombudsman als een aanvulling op het voorstel van de PvdA om de voicelog-bepaling aan te passen, zoals gevraagd en toegezegd bij de begrotingsbehandeling Economische Zaken van 22 en 23 oktober 2008?
6. Wanneer kunnen we het voorstel voor aanpassing van de voice-log bepalingen tegemoet zien?
{1} Het Algemeen Dagblad, 11 november 2008.
Partij van de Arbeid