Partij van de Arbeid

Den Haag, 13 november 2008

Vragen van de leden Vos en Van Dam (beiden PvdA) aan de staatssecretaris van Economische Zaken

over een langere bedenktijd bij telefonische verkoop


1. Heeft u kennisgenomen van het verzoek van de Ombudsman om de bedenktijd voor ouderen bij de telefonische verkoop van producten en diensten te verlengen van zeven werkdagen naar drie maanden?{1}


2. Deelt u de mening van de PvdA dat naast de kwetsbare ouderen vaak ook de gewone consumenten slachtoffer kunnen worden van ongewenste telefoonverkoop? Zo neen, waarom niet?


3. Bent u het eens met het voorstel van de Ombudsman, dat door ons al eerder in een Algemeen Overleg over telemarketing met u is gedaan, dat de bedenktijd na telefonische verkoop ('koop op afstand') van in ieder geval diensten verlengd zou moeten worden? Kunt u in uw antwoord ook aangeven wat u van de suggestie van de Ombudsman vindt om uit te gaan van een bedenktijd van drie maanden en om diezelfde bedenktijd ook te laten gelden voor producten?


4. Wat vindt u van het idee om onderscheid te maken tussen telefonische verkoop op initiatief van de consument of op initiatief van de aanbieder (afhankelijk van de vraag wie er belt)?


5. Ziet u het voorstel van de Ombudsman als een aanvulling op het voorstel van de PvdA om de voicelog-bepaling aan te passen, zoals gevraagd en toegezegd bij de begrotingsbehandeling Economische Zaken van 22 en 23 oktober 2008?


6. Wanneer kunnen we het voorstel voor aanpassing van de voice-log bepalingen tegemoet zien?

{1} Het Algemeen Dagblad, 11 november 2008.