Reclame Code Commissie
Symposium SRC
Voorzitter Stichting Reclame Code (SRC) roept nieuwe media op zich aan
te sluiten bij de zelfregulering
Op het vandaag gehouden symposium "De kracht van zelfregulering: een
mijnenveld aan mogelijkheden" gehouden door de Stichting Reclame Code
in het hoofdkantoor van ABN/Amro in Amsterdam stond de toekomst van
zelfregulering centraal.
Alle betrokken partijen waren het over een ding eens. Zelfregulering
is van grote waarde voor zowel de consument als het adverterend
bedrijfsleven.
Staatssecretaris Frank Heemskerkbevestigde in een videoboodschap nog
eens dat: "De kracht van de Reclame Code Commissie is dat twisten over
reclame in goede banen worden geleid".
Bernard Wientjes,voorzitter van de ondernemingsorganisatie VNO/NCW,
stelde vast dat reclame essentieel is voor de economie, voor
productvernieuwing en voor nieuwe producten. Reclame dient verantwoord
te zijn. Zelfregulering is daarbij voor het bedrijfsleven de beste
optie. Hij voegde daaraan toe dat "de zelfregulering in de
reclamebranche een voorbeeld is voor andere branches", aldus Wientjes.
Willem van der Mee,voorzitter vanSRC, legde de nadruk op het feit dat
de driepartijen samenwerking van het reclamemakend bedrijfsleven
(adverteerders, reclameadviesbureau en diverse media) de absolute
voorwaarde is voor succesvolle zelfregulering. De zelfregulering staat
ook nu weer aan het begin van een tijdperk met de komst van steeds
meer nieuwe (digitale) media. Van der Mee riep de branche-organisaties
en eigenaren van deze media op actief deel te nemen aan de
zelfregulering. Ook de nieuwe media moeten hun maatschappelijke
verantwoorde-lijkheid nemen en laten zien dat er in onze maatschappij
alleen ruimte is voor verantwoorde reclame.
Ben Verwaayen, CEO van Lucent-Alcatel, gaf aan dat de maatschappij
gebaat is bij een bedrijfsleven dat zichzelf wil reguleren in
samenspraak met stakeholders.
Kennis en deskundigheid van het bedrijfsleven is nodig om goede regels
te krijgen waaraan verantwoorde reclame moet voldoen.
Harry Koorstra ,CEO van TNTpost, benadrukte het belang van de
bijzondere reclamecodes waarin de specifieke behoeften van het
bedrijfsleven en het verantwoord benaderen van de consument samen
komen.
De Stichting Reclame Code (SRC) is deze maand al 45 jaar de instantie
op het gebied van zelfregulering van reclame.SRCbevordert dat in
Nederland op verantwoorde wijze reclame wordt gemaakt, zowel in het
belang van de consument als de adverteerder. Hiertoe zijn na overleg
met consumentenorganisaties, de overheid en NGO's door het
bedrijfsleven, diverse branche organisaties enSRCregels opgesteld
waaraan reclame moet voldoen: de Nederlandse Reclame Code